Fashion retailers Bye Bra en E.L Cravatte in nieuwe handen
Twee fashion retailers, Bye Bra en E.L Cravatte, zijn dit jaar van eigenaar gewisseld. Het bh-merk Bye Bra is ingelijfd door de Italiaanse ondernemer Luca Cannoniero, terwijl stropdas-specialist E.L Cravatte in handen is gekomen van Dennis van Egmond en Floris van Tilburg. Beide deals zijn begeleid door M&A-adviseurs van Marktlink.
Bh’s zonder bandjes
“Bye Bra is niet meer het bedrijf dat ik zeven jaar geleden begon. De organisatie is hard gegroeid, heeft een immer groeiend klantenbestand en bezit een groeiende internationale merkherkenning. Bye Bra is klaar voor de volgende stap,” zegt Marcel Duits, oprichter van het bh-merk. Hij begon het bedrijf in 2011, toen zijn vriendin uitslag kreeg van plakstrips van een Chinees merk. Ook zag hij een kans om in te spelen op de groeiende vraag van vrouwen naar bh’s zonder bh-bandjes.
Duits gaf zijn veilige baan bij Unilever op en nam een sprong in het diepe. Na een tijdje geëxperimenteerd te hebben ontwikkelde hij uiteindelijk – in samenwerking met grote partijen als onder andere 3M en Henkel – de huidige Bye Bra. Anno 2018 levert de fashionretailer een breed assortiment hoge kwaliteit beha’s en toebehoren aan klanten in bijna zestig landen. De productie van de bh’s en accessoires vindt plaats in China en Nederland.
De nieuwe eigenaar, Luca Cannoniero, die hiervoor verschillende managementrollen in marketing, verkoop en innovatie bekleedde bij Marks & Spencer in het Verenigd Koninkrijk, nam het bedrijf eind juni over van de oprichter. Hij kwam in contact met Duits via overnamebemiddelaar Marktlink Fusies & Overnames. Dealmaker Niek Derks van Marktlink: “Marcel is een creatieve ondernemer die graag nieuwe producten bedenkt en minder voldoening haalt uit het managen van een grotere organisatie. Bye Bra is inmiddels een gevestigde naam in de markt en heeft als merk meer behoefte aan een scale-up ondernemer met een netwerk binnen grote internationale retailers. De volgende missie is om de onderneming de volgende fase in te leiden – Luca is hiervoor de aangewezen persoon.”
Duits blijft betrokken bij Bye Bra als adviseur: “Onze missie is ongewijzigd: veilige, betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige bh-accessoires ontwikkelen om de perfecte vrouwelijke vorm te creëren. Dankzij de toetreding van Luca en de investering in de organisatie hebben we meer middelen om producten te ontwikkelen die onze klanten verrassen en kunnen we het merk de komende jaren verder laten groeien.”
Online stopdas kopen
Eind november verkochten Erwin Wooning en Lobke Buijs hun onderneming, E.L Cravatte, aan twee goede bekenden. Dennis van Egmond was bijna vier jaar lang marketeer bij E.L. Cravatte. Hij had samen met zijn jeugdvriend Floris van Tilburg de wens om ooit samen te ondernemen. Na een aantal gesprekken tussen de twee partijen werd al snel duidelijk dat de visie van Van Egmond en Van Tilburg goed aansloot bij de verkoopwensen van de oprichters.
Wooning licht toe: “We wilden eigenlijk samen met Marktlink de markt op gaan, maar nadat Dennis zich als mogelijke koper had gemeld ging het proces snel. Hij kent het bedrijf van binnen en van buiten en weet waar de kansen liggen. Ook hecht hij waarde aan de normen en waarden van E.L Cravatte en over de wijze waarop omgegaan wordt met klanten en medewerkers. En verder, beide mannen vullen elkaar in business en competenties erg goed aan.”
Wooning en Buijs verkochten hun eerste stropdassen in 2004 in een ijskoude pop-up passage in de Haagse binnenstad, waar de beginnende ondernemers een stand huurden. Al vrij snel werd de eerste webshop Stropdassenwinkel.nl geopend. Met service en klantgerichtheid bouwden het duo stukje bij beetje een klantenkring op. Ze namen ontslag bij hun werkgevers en bouwden toegewijd en ambitieus verder aan het internetbedrijf. Inmiddels is het assortiment verkrijgbaar in ruim 70 eigen webwinkels in verschillende talen, waaronder Krawattenspezialist.de in Duitsland, Cravates.fr in Frankrijk, Corbatasstore.es in Spanje en Ties-shop.com.au in Australië.
De oorspronkelijke oprichters besteden inmiddels meer tijd aan hun gezin en houden zich bezig met het uitwerken van nieuwe businessplannen en concepten. Zorgen over hun oud-onderneming maken ze zich niet na de management buyout (MBO): “We hebben veel vertrouwen in een succesvolle voorzetting en groei van E.L. Cravatte.”