Omzet van Nederlandse game-industrie door grens van €1 miljard

27 november 2018 Consultancy.nl

De Nederlandse game industrie kent sinds dit jaar een omvang van meer dan €1 miljard. De tradionele videogames zijn verantwoordelijk voor meer dan de helft van dit bedrag. Het aandeel van sociale en casual videogames is flink in opkomst en groeide de afgelopen jaren met meer dan 300%.

Naast klompen, baggeren en kaas is ons kleine land ook betrekkelijk groot in de computerspelwereld. Met een omvang van een slordige €1 miljard is de Nederlandse videogamemarkt namelijk de op veertien na grootste ter wereld . “Wat je ziet is dat ons land uitermate geschikt is voor online videogames door zijn infrastructuur en snelle dataverbindingen”, zegt Ennèl van Eeden, Entertainment & Media Industry Leader Global van PwC, naar aanleiding van de jaarlijkse media-analyse van het adviesbureau.

Van Eeden legt uit dat de omvang van de Nederlandse gamesector nauw samenhangt met onze welvaartsstaat: “Videogames zijn niet zo goedkoop. Maar veel Nederlandse consumenten beschikken wel over voldoende middelen om computerspellen te kunnen betalen.” Verder komt in het onderzoek naar voren dat videospellen zijn verweven met de identiteit van ons land: “Nederland is een land waar mensen veel en graag online en digitaal bezig zijn. Ze staan open om nieuwe dingen te ontdekken. Daardoor zijn videogames gaan behoren tot onze cultuur.”

Omzet van de Nederlandse markt voor videogames (€ / miljoen)In slechts vijf jaar tijd verdubbelde de waarde van de Nederlandse videogamemarkt van zo’n €500 miljoen (2013) naar meer dan een €1 miljard (2018). In deze periode is met name het aandeel van sociale* en casual videogames** zeer sterk toegenomen. Van €92 miljoen in 2013 naar €385 miljoen anno nu, wat overeenstemt met een stijging van meer dan 300%. De Nederlandse traditionele videospellensector heeft dan wel een grotere omvang – circa €572 miljoen – maar groeide de afgelopen vijf jaar ‘maar’ met 40%. 

De experts van PwC verwachten dat de videogamemarkt in ons land de komende vijf jaar zal blijven doorgroeien tot €1,2 in 2022. Naar verwachting zal het aandeel van sociale en casual videogames in die periode blijven groeien, maar wel minder hard dan voorheen het geval was (+18,2%). Een gelijksoortige ontwikkeling is naar verwachting de komende vijf jaar van toepassing op het aandeel traditionele videospellen (+22%).

Ten slotte wordt een deel van de omvang van de Nederlandse videogamemarkt gegenereerd door reclames. In 2013 was dat aandeel ongeveer €32 miljoen, wat destijds neerkwam op 6% van de totale videogamesector. Momenteel beslaan de reclames met €48 miljoen zo’n 4,8% van de totale omvang. De specialisten van het Big Four-kantoor veronderstellen dat de relatieve grootte van dat aandeel de komende jaren stabiel zal blijven, met 4,6% in 2022 (€56 miljoen).

In een sociale videogame is interactie tussen spelers mogelijk of zelfs vereist.

** Een casual game is een computerspel met als doelgroep de casuele speler: de spellen zijn redelijk eenvoudig en snel aan te leren. Een casual game is niet afhankelijk van een bepaald computerspelgenre, maar kan zowel actie, avontuur, puzzel, platform als iets anders zijn. 

Lees ookOnline sports gaming markt groeit naar 1,9 miljard in 2018.