Online sports gaming markt groeit naar $1,9 miljard

28 april 2016 Consultancy.nl

De komende jaren brengen een indrukwekkende groei voor de online sports gaming markt, ook wel bekend als de eSports markt of online gamesport. De markt had in 2015 een totale waarde van zo’n $748 miljoen , waarbij voornamelijk sponsoring en advertising veel waarde creëren. Analisten voorstellen dat de eSports markt tussen nu en 2018 zal groeien naar een waarde van $1,9 miljard.

Electronic sports, afgekort tot eSports, is een andere benaming voor online sports gaming, en omvat onder meer het competitief spelen van online videogames en gokspelen. Deze online markt heeft de afgelopen jaren flinke groei vertoond, mede door de opkomst van videogames in het algemeen en van online streamingdiensten. De bekendste eSports categorie zijn de eSports-toernooien die online worden uitgezonden – bijvoorbeeld via online streamingplatform Twitch, die met zo'n 14 miljard minuten aan video’s en 4,5 miljoen bezoekers op zijn beste dag ooit een van de grootste spelers in het veld is. Een groot deel van de markt bestaat uit georganiseerde videogame competities, waarin meerdere professionele spelers het tegen elkaar opnemen. 

De eSports-industrie was in 2015 zo’n $748 miljoen waard, blijkt uit data van onderzoeksbureau SuperData. $579 miljoen hiervan – ongeveer 77% – is afkomstig uit sponsoring en advertising rondom de competities en online streaming daarvan. Het grootste deel van de markt bevindt zich in Noord-Amerika en Europa, die samen goed zijn voor net iets minder dan $400 miljoen aan marktwaarde. Azië neemt $321 miljoen van de wereldwijde omzet voor zijn rekening, maar verliest volgens de analisten geleidelijke aan terrein ten gunste van westerse investeringen.“eSports zijn mainstream aan het worden en hebben de aandacht getrokken van traditionele mediakanalen”, vertelt Stephanie Llamas, Director of Research & Consumer Insights bij SuperData. “Zelfs ouderwetse media merken de ontwikkelingen op en er is dan ook toenemende interesse om te adverteren voor een gewild publiek, dat vooral bestaat uit ‘millennial mannen’ die bekend zijn met het medium”, vult zij aan.

Llamas verwacht dat de explosieve groei van de afgelopen periode zich de komende jaren zal voortzetten. Wel zal de groei volgens haar steeds meer afkomstig zijn uit meer directe inkomstenbronnen, zoals gerelateerde goksites en amateur toernooiplatformen. Naar verwachting zal de eSports markt tegen 2018 een indrukwekkende waarde van $1,9 miljard bereiken. Aan de ene kant zullen alle spelers in de markt van deze groei kunnen profiteren, maar aan de andere kant wordt ook een verschuiving in marktaandeel in de eSports-industrie voorzien.

De analisten zien concurrentie als een impuls voor verdere groei, maar hierbij neemt ook de strijd om marktaandeel toe. Uitgevers proberen een plek te veroveren in de markt, waardoor de concurrentie ook zal gaan verschuiven naar de eSports markt voor mobiele apparaten. Ondertussen zijn amateur toernooiplatformen op zoek naar manieren om meer winst te behalen – een lastige opgave in een markt die steeds meer verzadigd raakt naarmate het aanbod de vraag begint te overstijgen. 


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup