Drie partners treden toe tot lobbyadviesbureau Public Matters
Public Matters heeft een succesvolle management buy-in doorgevoerd en daarmee de transitie gemaakt naar een partnerschapmodel. Managing Partners Cees Westera, Pieter Walraven en Bas Batelaan hebben zich ingekocht in het public affairs- en lobbyadviesbureau uit Den Haag en bezitten nu de meerderheid van de aandelen.
Het was 2001 toen Peter van Keulen Public Matters oprichtte, een pr- en lobbyadviesbureau dat zich sinds de oprichting onder meer richt op beleidsbeïnvloeding en strategische communicatie. De adviseurs van Public Matters adviseren cliënten over hoe zij, gebruikmakend van effectieve strategie en (inter)nationale netwerken, de gewenste positie kunnen verwerven in de politieke, bestuurlijke en publieke arena.
Management buy-in
Zeventien jaar na de start van Public Matters, heeft oprichter Van Keulen besloten tot een management buy-in door drie ervaren managing partners. “Hiermee komt Public Matters in een nieuwe fase”, aldus Van Keulen. Het trio – Cees Westera, Pieter Walraven en Bas Batelaan – brengt samen meer dan 45 jaar aan expertise in public affairs en strategische communicatie met zich mee, zowel in Nederland als in België (Brussel).
Cees Westera heeft meer dan vijftien jaar ervaring als public affairs-adviseur. Hij heeft als strategisch adviseur een sterke affiniteit met de energie- en gezondheidszorgsector. Binnen Public Matters is Westera naast zijn advieswerk ook verantwoordelijk voor de aansturing van het informatie- en monitorteam. De voormalig Tweede Kamer-medewerker heeft ruime ervaring met communicatiecampagnes, reputatieonderzoek en public affairs- en lobbytrainingen.
Pieter Walraven kan bogen op meer dan vijftien jaar aan ervaring in belangenbehartiging en strategische communicatie. Walraven ondersteunt bestuurders bij het managen van overheidsrelaties en geeft trainingen op het gebied van public affairs en media. Hij is verder gespecialiseerd in collectieve belangenbehartiging door brancheorganisaties en adviseert ook cliënten in de sectoren infrastructuur en transport, ICT-vastgoed en detailhandel. Voorafgaande aan zijn start bij Public Matters in 2011, werkte hij als lobbyist, woordvoerder en bestuursadviseur voor de Raad Nederlandse Detailhandel en Detailhandel Nederland.
Bas Batelaan is de derde nieuwe eigenaar van Public Matters en een ervaren public affairs- en pr-professional, met ruime werkervaring in Den Haag en Brussel. Net als Cees Westera werkte Batelaan voor enkele Tweede Kamerleden en was hij betrokken bij verschillende verkiezingscampagnes. In zijn eerdere loopbaan was Batelaan werkzaam bij de Europese Commissie, als Hoofd Europese Zaken bij een Brits energiebedrijf en bij verschillende internationale public affairs-adviesbureaus.
Public Matters oprichter Van Keulen geeft aan dat door de management buy-in het fundament van het bedrijf “duurzaam versterkt en verbreed” wordt. “Dat Cees, Pieter en Bas zich op deze manier aan Public Matters hebben gecommitteerd, geeft blijk van groot vertrouwen”, voegt hij toe.“Met elkaar, cliënten en ons team van adviseurs, bouwen we in een groeiende markt verder aan een mooie onderneming, gericht op excellente dienstverlening.”
Onder leiding van de drie Managing Partners zal het bureau in de kern dezelfde klanten blijven bedienen. Cliënten van Public Matters zijn actief in verschillende sectoren, onder andere zorg, technologie, financieel, klimaat & energie, infrastructuur & mobiliteit, vastgoed, non-profit en business-to-consumer. Doelstelling is om uit te groeien tot een speler die zowel lobbyadvies als geïntegreerde campagnes kan verzorgen, waarbij effectief stakeholder- en reputatiemanagement, mediarelaties en de inzet van digitale public affairs een belangrijke rol spelen, laat Van Keulen weten.
Lobbyen
Net als binnen andere grote Westerse economieën, vormt lobbyen een belangrijke spil tussen de politiek en het bedrijfsleven. Zo geven grote multinationals zoals Shell, Unilever en ING miljoenen uit aan lobbywerk, met het uiteindelijke doel om beleid een bepaalde richting op te krijgen die aansluit bij hun standpunten. Een recent voorbeeld dat vaker genoemd wordt is de door het kabinet geplande afschaffing van de dividendbelasting, Die plannen hebben uiteindelijk hun weg naar het kabinet gevonden via de succesvolle lobby van slechts twee grote multinationals, Unilever en Shell.
Het hoge prijskaartje van die afschaffing op de samenleving, dat wordt geraamd op minimaal $2 miljard, leidde binnen de politiek en de samenleving echter tot forse kritiek. En toen Unilever onlangs besloot zijn hoofdkantoor toch niet naar Nederland te verhuizen, vormde dat de laatste druppel, zodat de afschaffing uiteindelijk toch niet doorging.
Binnen Public Matters zal Van Keulen zelf een belangrijke rol blijven spelen in de toekomst van het bureau – hij gaat zich vooral richten op het strategisch adviseren van cliënten en het ontwikkelen van vernieuwende public affairs-concepten. Naast uit de vier partners bestaat het team van Public Matters uit twaalf andere consultants, trainees en een office manager.
Uit recent onderzoek van Public Matters komt naar voren dat lokale lobbyisten vaak druk zijn met andere thema's dan de lokale politiek.