Deloitte en KPMG begeleiden overname van cadeausite Greetz

30 augustus 2018 Consultancy.nl

De Nederlandse online wenskaart- en cadeausite Greetz is in Britse handen gekomen. Het bedrijf is overgenomen door Photobox Group, dat daarmee naar eigen zeggen Europees marktleider is geworden op het gebied van online wenskaarten en gepersonaliseerde cadeaus. Bij de totstandkoming van de deal waren diverse adviesbureaus betrokken, waaronder Deloitte, KPMG en Nielen Schuman.

Met de overname versterkt Photobox Group zijn positie in Europa aanzienlijk. Het bedrijf is met name bekend van Greetz’ Britse tegenhanger Moonpig, dat naar eigen zeggen in de UK-marktleider is op het gebied van online kaarten, cadeaus en bloemen. Daarnaast behoren ook Photobox, het Spaanse Hoffman en het Duitse PosterXXL tot de groep. Deze drie bedrijven richten zich alle drie op foto-gepersonaliseerde cadeaus en andere producten.

“We zijn zeer verheugd Greetz te verwelkomen in onze familie van cadeau- en personalisatiebedrijven”, laat Photobox Group-CEO Jody Ford weten. “Evenals Moonpig in de UK, is Greetz een geliefd, ‘household’ merk, dat consumenten een emotionele, persoonlijke en gemakkelijke manier biedt om samen speciale momenten gelegenheden te delen. De UK en Nederland zijn de twee belangrijkste wenskaartmarkten van Europa en we hebben nu in beide een leidende positie.” 

Ook vanuit Greetz wordt enthousiast gereageerd op de deal: “De aansluiting bij de Photobox Group geeft ons bij het bouwen aan de volgende stap in het Greetz-verhaal toegang tot een Europa-brede pool van talent, expertise en creativiteit”, stelt Greetz-CEO Niek Veendrick. “Onze visie is om de nummer één bestemming te zijn voor persoonlijke cadeaus en wenskaarten, waarmee we consumenten in staat stellen hun naasten te verrassen en steunen. Dit is een perfecte match met Photobox Groups ambitie, en met Moonpig hebben ze een zeer gelijkend bedrijf waarmee we samen kunnen groeien.” 

Nederlandse cadeausite Greetz komt in Britse handen

Greetz werd in 2001 opgericht als online wenskaartwinkel. Op dit gebied is het bedrijf volgens Photobox Group tegenwoordig “onbetwist marktleider” met in 2017 meer dan 7,5 miljoen verkochte kaarten. Daarnaast geeft de nieuwe eigenaar aan dat Greetz inmiddels ook Nederlands nummer één merk is op het gebied van gepersonaliseerde cadeaus, zoals bloemen, chocola, dranken en ballonnen. In 2017 zou het bijna een miljoen van zulke cadeaus hebben verkocht. Met een jaarlijkse groei van zo’n 25% verwacht het bedrijf dit jaar de in 2015 behaalde omzet te kunnen verdubbelen. Vorig jaar kwam de omzet uit op zo’n €26 miljoen.

Het bedrijf wordt door Photobox Group overgenomen van Prime Ventures. Tot op heden was dit de grootste investeerder en aandeelhouder van Greetz. In 2007 stapte de durfkapitalist in, waarbij het €5 miljoen stak in het wenskaartenbedrijf. Vervolgens lijfde Greetz branchegenoot Kaartenhuis.nl in. Zo’n twee jaar na de eerste investering stopte Prime Ventures samen met ePlanet Ventures nog eens €7 miljoen in Greetz. Destijds gaf medeoprichter Johan van Vulpen aan dat het voor Greetz van groot belang was om te groeien. Dit vanwege de lage marges die ervoor zorgen dat er hoge volumes moeten worden gedraaid. In verband met de internationale groeiplannen werd in 2008 al een vestiging in Londen geopend. Vulpen gaf toentertijd al aan dat de UK een land van wenskaarten is: “Versturen Nederlanders 25 kaarten per persoon per jaar, de Britten komen op een score van 55 kaarten.” 

Photobox Group is actief in vijftien landen en bedient daar naar eigen zeggen zo’n 10 miljoen klanten. Hiermee wist het bedrijf – dat eigendom is van durfinvesteerders Exponent Private Equity en Electra Private Equity – ongeveer €360 miljoen aan omzet te realiseren. Daarbij kwam de winst net iets boven de €50 miljoen uit. Afgelopen mei betrok het bedrijf een nieuw hoofdkantoor “in het hart van Londons tech-scene”. Greetz zal als onafhankelijke organisatie blijven opereren binnen de groep. Wel gaat het hierbij nauw samenwerken met zijn Britse evenknie Moonpig. 

Dealmakers overname van cadeausite Greetz

Overnameadviseurs

Tijdens de overnameonderhandelingen werden de betrokken partijen bijgestaan door diverse externe adviseurs. Voor M&A-advies schakelde verkoper Prime Ventures adviesbureau Nielen Schuman in, dat een team afvaardigde bestaande uit Waldo Bemer, Shawn Pantophlet, Joost Greijmans en Sjoerd Hendriksen. Daarnaast deed de durfkapitalist een beroep op Deloitte voor de due diligence, en werd Marcel van de Vorst van advocatenkantoor Olym ingeschakeld voor juridisch advies.

Ondertussen ontving Photobox Group M&A-advies van Houlihan Lokey, dat werd vertegenwoordigd door een team bestaande uit Rob Hendriks, Querijn Beijer en Harm Heutink. Voor juridische ondersteuning deed het Britse bedrijf een beroep op een team van advocatenkantoor Allen & Overy, bestaande uit lead partner Katinka Middelkoop en Joris Steenkamp, Justine Dreijer, Aafke Landsmeer, Sophie Roozendaal en Sophie Kremer.

Verder waren ook KPMG en dochterbedrijf KPMG Meijburg betrokken bij de deal. Een team van KPMG – bestaande uit Christopher Holden, Evgenia Molotova, Tim Lebbink en Iris Schoolderman – zorgde voor transactieondersteuning, terwijl KPMG Meijburg belastingadvies leverde. Tot slot waren vanuit Greetz en Photobox Group de twee CEO’s – Jody Ford en Niek Veendrick – verantwoordelijk voor de in house M&A. Rond de deal zijn geen financiële details naar buiten gebracht.