Gastvrijheid verbeteren met serious game Gastvrije Mindsetters
Hospitality Group heeft een spel ontwikkeld waarmee teams en individuen op een leuke en interactieve manier kunnen leren over hoe zij hun gastvrijheid naar een hoger niveau kunnen tillen. Eveneens biedt het adviesbureau verschillende workshops aan waarmee geïnteresseerden onder begeleiding dieper op het spel kunnen ingaan.
Voor organisaties waar veel klanten over de vloer komen, is het essentieel om gastvrij te zijn, aldus adviesbureau Hospitality Group, dat onlangs een spel heeft ontwikkeld waarmee bedrijven hun gastvrijheid kunnen trainen. Het spel – genaamd: Gastvrije Mindsetters – bestaat uit speelkaarten, waarop stellingen, vragen en opdrachten te lezen zijn. Daarmee worden collega’s uitgedaagd om na te denken over de betekenis van gastvrijheid. Aan de hand daarvan leren medewerkers waar binnen hun organisatie de heikele punten op het gebied van gastvrijheid verscholen liggen. Die punten kunnen ze vervolgens verbeteren.
Heleen Ruys, Partner bij Hospitality Group, was betrokken bij de ontwikkeling van het spel: “Wil men gastvrijheid binnen een organisatie en team op een leuke manier op de kaart zetten? Niet eenmalig maar voor altijd? Ga dan aan de slag met de Gastvrije Mindsetters van Hospitality Group. De Gastvrije Mindsetters houden je scherp, dagen je uit om iedere dag weer alert te zijn en je werk met aandacht uit te voeren. Spelenderwijs is alles leuker.” Volgens Ruys brengt het spel deelnemers de verschillende dimensies van gastvrijheid bij: “Door de originele vragen gaan spelers gastvrijheid vanuit een andere invalshoek benaderen. Ook duiken ze in de wereld van de verschillende culturen om ons heen en gaan ze aan de slag met hun eigen omgeving. De kaarten zijn ideaal om te gebruiken tijdens een teamoverleg of dagstart.”
Workshop
Marieke de Kogel, Senior Consultant bij Hospitality Group, legt uit dat het spel Gastvrije Mindsetters ook extra tot leven kan worden gebracht door middel van een workshop onder begeleiding van een ervaren Senior Consultant: “De workshop brengt inspiratie, gaat in op de werking van het brein en de vijf uitgangspunten van gastvrijheid. We spelen het spel en dagen iedereen uit om dat ene ding te noemen dat morgen hét verschil maakt. Ontzettend interactief dus!” De Kogel vertelt dat de workshop ook specifiek gemaakt kan worden aan de hand van de wensen van een opdrachtgever: “Na een intake waarin wij met de klant inventariseren waar zijn organisatie nu staat en wat de ambities en uitdagingen zijn, ontwikkelen wij een workshop op maat. De workshop levert concrete inzichten, ideeën en verbeterpunten waar de deelnemers direct mee verder kunnen.”
Gerelateerd: Business war game een effectief instrument voor betere besluitvorming.