Hospitality Group ontwerpt nieuwe horeca outlet voor ROC van Flevoland

25 juli 2018 Consultancy.nl

Hospitality Group heeft voor het ROC van Flevoland het concept en ontwerp voor een nieuwe horeca-outlet ontwikkeld. De horeca-oultet – genaamd ‘Our House’ – bevindt zich in het verbouwde en uitgebreide deel van Gebouw C van het ROC, gevestigd in Almere Buiten. 

Het ROC van Flevoland biedt vanuit drie mbo-colleges – gevestigd in Almere Buiten, Almere Poort en Lelystad – ruim 130 opleidingen en telt momenteel zo’n 5.100 studenten. Het MBO College Almere Buiten is gedurende de afgelopen 25 jaar gebouwd in vier fases en bestaat ook uit vier onderdelen – Gebouw A, B, C en D. Toen zo’n twee jaar geleden werd besloten tot een grondige renovatie van het college, werd dit meteen aangegrepen voor een hervorming van de onderwijsconcepten en de realisatie van ruimtelijke verbeteringen om mee te gaan in de vereisten van het hedendaagse onderwijs. In het verbouwingsontwerp – dat werd verzorgd door Burton Hamfelt Architecten – is ernaar gestreefd het bestaande complex te transformeren tot een innovatieve leeromgeving, waarbinnen sociale interactiviteit wordt gestimuleerd. 

Een plek binnen de campusomgeving die zich bij uitstek leent voor sociale interacties, is de kantine. Toen in het verbouwde en uitgebreide deel van Gebouw C een nieuwe eet- en drinkgelegenheid moest worden ontworpen en ontwikkeld, werd Hospitality Group ingeschakeld om hierbinnen invulling te geven aan de filosofie die ten grondslag ligt aan het nieuwe ontwerp van het college. Het in Amersfoort gevestigde adviesbureau richt zich op het helpen van opdrachtgevers bij het creëren van inspirerende omgevingen voor leren, werken, vrije tijd en zorg. “Omgevingen die een stevige identiteit en een duidelijk DNA verbeelden. Die het beste uit mensen halen. Die goed georganiseerd zijn. Waar het draait om mensen op de juiste plek. Waar mensen kunnen groeien”, aldus Edgar Seesink, senior consultant Service & Workplace Design bij Hospitality Group. 

Hospitality Group ontwerpt nieuwe horeca outlet voor ROC van Flevoland

Het concept en ontwerp voor de nieuwe horeca-outlet werden door Hospitality Group ontwikkeld op basis van interviews met studenten, docenten, medewerkers van de cateraar en de facilitaire dienst. De naam van het nieuwe concept – Our House – verwijst naar het eigenaarschap van iedereen, dat de horeca-outlet kenmerkt. “Studenten, docenten en medewerkers beslissen bijvoorbeeld mee over de playlist die te horen is in het zitgebied, zorgen samen dat ‘Our House’ netjes blijft en gaan voor gezonder eten en drinken”, aldus Seesink. 

Studenten en medewerkers kunnen in het zitgebied van de nieuwe eet- en drinkgelegenheid eenvoudig en gratis hun waterfles vullen met kraanwater, “een goed alternatief voor een energy drink of een koolzuurhoudende drank”. Hiervoor zijn twee watertappunten van Join the Pipe geplaatst. Join the Pipe is het eerste sociale netwerk van kraanwaterdrinkers, en streeft ernaar de langste waterleiding te bouwen, om zo iedereen overal ter wereld van schoon drinkwater te voorzien. Daarnaast promoot Joint he Pipe het drinken van kraanwater met als doel een eerlijke verdeling van drinkwater, en om het gebruik van milieuvervuilend voorverpakt bronwater tegen te gaan.

De horeca-outlet beschikt ook over een espressobar. Deze heeft ruime openingstijden en biedt de studenten en medewerkers daardoor de hele dag een passend aanbod. Daarnaast is gedurende de drukke momenten van de dag ook de rest van de uitgifte beschikbaar. “Hierdoor is het voor de cateraar mogelijk een haalbare exploitatie te draaien”, aldus Seesink. "Door de nauwe samenwerking met Burton Hamfelt Architecten sluit het ontwerp van de horeca naadloos aan bij de vormgeving van de nieuwe centrale ontvangsthal, waarin de traptribune een mooie eyecatcher is.”

Gerelateerd: Hospitality Group ontwikkelt werkplekconcept voor ONS welzijn.

Nieuws