Rotterdam CS, Amsterdam Zuid, Bijlmer en CS behoren tot wereldtop

01 mei 2018 Consultancy.nl

Rotterdam CS, Amsterdam Bijlmer Arena, Amsterdam Zuid en Amsterdam CS behoren tot de beste treinstations ter wereld. Rotterdam CS bekleedt zelfs een vijfde positie. Niettemin is er nog veel ruimte voor verbetering. Om het voortaan nog beter te doen, zouden beleidsmakers eens kunnen kijken naar New York Grand Central Terminal, Washington Union Station, Hong Kong HKU en Paris Gare du Nord. Die stations vormen namelijk de absolute wereldtop. 

Het stationsgebied is een belangrijke plek voor een grote stad. Naast dat hier de mogelijkheid is om een trein te pakken, zijn veel stations ook het vertrekpunt van andere vervoersmiddelen zoals bus, tram, metro, taxi of fiets. Ook is een station – zeker tegenwoordig – meer dan een opeenhoping van opstapmogelijkheden voor het openbaar vervoer. Zo huizen er in en rondom het station verschillende winkels, hotels en eet- en drinkgelegenheden, wat de omgeving een bestemming op zich maakt. Daarmee zijn stationsgebieden zogezegd visitekaartjes van steden, die tevens fungeren als motor voor economische ontwikkeling. Arcadis nam deze visitekaartjes onlangs onder de loep en stelde vast welk stationsgebied het best ontwikkeld is. 

De wereldtop

Het adviesbureau vergeleek in het onderzoek wereldwijd zevenentwintig stationsgebieden aan de hand van vier criteria: de stedelijke omgeving, de sociale aantrekkelijkheid, de economische ontwikkeling en de vervoers- en overstapmogelijkheden. Uit die analyse volgt een ranglijst, de zogenaamde Mobility Oriented Development Index (MODI). In de top drie van deze lijst is geen enkele plek voor een Europees station, want New York Grand Central Terminal bezet de eerste positie, Washington Union Station staat op de tweede plaats en het brons is voor het Hong Kong HKU Station. Net buiten de prijzen volgt het eerste Europese station: Paris Gare du Nord. 

De beste treinstations van de wereld

De stations in New York en in Washington scoren in het bijzonder hoog door het aantal connecties en overstapmogelijkheden in een dichtbevolkte grootstedelijke omgeving. Zo heeft Grand Central Terminal op Vanderbilt Avenue in Manhattan maar liefst 44 perrons en 67 sporen. Het Washington D.C. Union Station is met 18 perrons en 22 sporen wel wat kleiner, maar scoort daarnaast op het gebied van economische ontwikkeling niet onaardig, wat volgens de onderzoekers deels valt toe te schrijven aan de welvarendheid binnen de omliggende omgeving. 

Het station in Hong Kong doet het qua connectiviteit goed, voornamelijk door het aantal buslijnen dat verbinding heeft met metrostations in een relatief klein gebied. Hierdoor zijn de belangrijke nabije steden bereikbaar binnen slechts zestig minuten reistijd. Paris Gare du Nord scoort op alle punten goed, maar heeft geen uitschieter en moet daarom drie stationsgebieden voor laten gaan. Na het Parijse station volgt het eerste Nederlandse station op de lijst, Rotterdam CS.

Rotterdam

Het station in het centrum van de Maasstad krijgt van alle stations de hoogste score op het gebied van overstapmogelijkheden en doet het ook goed wat betreft faciliteiten. Dat Rotterdam vier stationsgebieden voor moet laten gaan, is volgens Carolien Gehrels – directeur Big Urban Clients bij Arcadis – niet verwonderlijk: “Die zal Rotterdam ook niet voorbij kunnen streven, omdat deze stations dagelijks veel meer reizigers tellen. Rotterdam heeft het heel goed gedaan. Hoger kan bijna niet”, zegt ze in het AD. Volgens Gehrels is het station eveneens op passende wijze vervlochten in het dagelijkse stedelijke leven: “Het is een ontmoetingsplek geworden. Het kloppend hart in het centrum. Mensen willen er graag verblijven. En het dak met de uitstekende punt boven het grote plein zorgt voor een soort geborgenheid.”

De beste treinstations ter wereld

Het feit dat Rotterdam CS niet de eerste plek bezet in de ranglijst, toont aan dat er ook punten zijn waarop nog ruimte is voor verbetering. Zo is er in vergelijking met het Rotterdamse station veel werkgelegenheid rondom de stations in New York, Hongkong en Washington. Daarnaast zijn ook de woningen in de stationsgebieden van de top drie aanzienlijk prijziger. Dat effect blijft in Rotterdam uit, wat volgens de onderzoekers de totale score negatief beïnvloed. De betrekkelijk betaalbare huizenprijzen in de omgeving van Rotterdam CS kunnen echter ook als een positief kenmerk worden beschouwd: wonen en leven in dat stationsgebied is voor een veel grotere groep mensen betaalbaar. Zeker in het licht van de $3000 die maandelijks vereist is om een bescheiden studioappartementje nabij het station in New York te kunnen betalen. Niettemin, zo stelt Gehrels in het AD, zou enige gebiedsontwikkeling Rotterdam CS goed doen: “Als er meer kantoren en woningen zijn, levert dat ook meer reizigers op.”

Amsterdam

Met de vijfde plek weet Rotterdam zijn aartsrivaal Amsterdam af te troeven. Daar staat wel tegenover dat Amsterdam een gedeelde eerste prijs wint voor de stad met de meeste noteringen: net als Sydney heeft Amsterdam maar liefst drie stations in deze top zevenentwintig. Zo staat op plaats twaalf station Amsterdam Zuid. Het station bezet zelfs een vierde plek op het gebied van stedelijke omgeving. Hierbij profiteert het station onder meer van de nabijheid van Amsterdam-Zuid, het van oudsher deftige deel van de stad, en van de Zuidas, het belangrijkste zakendistrict van ons land. 

Station Amsterdam Bijlmer Arena bezet de veertiende plek in de lijst en scoort betrekkelijk hoog – een achtste positie – op het gebied van opstap- en overstapmogelijkheden. Amsterdam CS volgt tot slot op de zestiende plaats. Op het eerste oog kan het als opmerkelijk worden beschouwd dat Amsterdam CS relatief weinig punten krijgt voor de factoren stedelijke omgeving en sociale aantrekkelijkheid. Het station ligt echter voor de helft tegen een groot wateroppervlak aan, waardoor het niet eenvoudig is om dat deel van het stationsgebied te ontwikkelen. Het deel aan de overkant van het IJ is – tenzij er zeer onverwacht nog meer vertraging optreedt – vanaf deze zomer van 2018 binnen enkele minuten per metro te bereiken. Op basis daarvan zou Amsterdam CS bij een volgende meting van Arcadis wellicht wat posities omhoog kunnen klimmen.

Nieuws

Meer nieuws over