CGI zoekt 250 young digitale professionals voor nieuwe IT-adviestak

23 april 2018 Consultancy.nl

CGI heeft een nieuwe IT-adviestak gelanceerd. Om zijn ambitieuze groeiplannen voor de nieuwe ‘Emerging Technologies’-tak te kunnen realiseren, is CGI voor de komende twee jaar op zoek naar circa 250 nieuwe young professionals. Een forse uitdaging, zo lijkt het, aangezien er binnen de ICT-markt de laatste jaren een schaarste in talent dreigt te ontstaan. Naar eigen zeggen heeft CGI echter zijn recruitment machine op orde om jong IT-talent aan zich te binden.

Uit CGI’s jaarlijkse klantinterviews, de zogeheten CGI’s Client Global Insight – gehouden onder 1.300 business- en technologieleiders uit tien sectoren en zeventien landen – blijkt dat veel organisaties moeite hebben mensen te vinden om aan hun vraag naar kennis van nieuwe technologieën te voldoen. 

Emerging Technologies

Met de lancering van de nieuwe business unit die zich richt op opkomende technologieën (Emerging Technologies), wil CGI deze behoefte invullen. Dit wil de ICT-dienstverlener doen door “in co-creatie met de klant én de marktgerichte business units van CGI vanuit innovatieve concepten end-to-end oplossingen te ontwikkelen en naar de markt te brengen”, laat CGI weten in een persverklaring. Marieke de Bie, Director Emerging Technologies bij CGI en verantwoordelijk voor het aansturen van deze unit, licht toe: “Het is geweldig dat wij de kans krijgen vanuit CGI Nederland met gespecialiseerde kleine, zelfsturende teams in te spelen op de trends in technologie.”

Concreet zal de nieuwe praktijk klanten helpen om eigen datalabs of dataplatformen in te richten, serious games te ontwikkelen en innovatieve en klantgerichte diensten te creëren. Emerging Technologies beschikt daarnaast over een eigen cybercrime unit met onder andere een Security Operating Center en darkweb- en redteam services, die de beveiliging van klanten en innovatieprojecten naar een hoger niveau tillen. Dirk de Groot, Business Unit Leader CGI Nederland: “We zijn trots dat wij onze klanten kunnen helpen met innovatieve oplossingen die we niet alleen vóór hen, maar met hen maken. Zo kunnen zij beter inspelen op kansen in de markt.”
CGI zoekt 250 young digitale professionals voor nieuwe Emerging Technologies praktijk

250 Young Professionals

Terwijl de nieuwe praktijk enerzijds bemand zal worden door tientallen ervaren adviseurs en IT’ers, geeft De Bie aan dat de succesfactor ligt in het aan boord halen van young professionals, die verse ideeën en drive meenemen naar de organisatie. “Het werven van hoogwaardige IT-specialisten en -talenten is de sleutel tot het succes. Dat biedt enorme meerwaarde voor onze klanten. Door de juiste mensen aan te trekken, kunnen we hypes onderscheiden van de echt werkbare nieuwe technologie en daar meteen op inzetten”, aldus De Bie.

CGI wil gedurende de komende twee jaar meer dan 250 toptalenten werven en zoekt hiervoor uitsluitend ‘high potential’ professionals: hoog opgeleide starters van universiteiten en hogescholen én toptalenten die zich al bewezen hebben in de markt. Zij zullen bij de ICT-dienstverlener verder worden opgeleid op het gebied van Advanced Analytics, Cloud Native Development, Cybersecurity en Blockchain. Bij binnenkomst krijgen de nieuwe professionals een coach en een project toegewezen. Na een paar jaar ervaring stromen de jonge talenten door naar bestaande teams binnen de organisatie om zich verder te specialiseren in een markt of een technologie.

Digital Lab

Gezien het innovatieve karakter van de projecten, is er binnen Emerging Technologies bovendien een speciale Digital Lab-aanpak ontwikkeld om deze projecten uit te voeren, “zodat de klant in korte tijd resultaten ziet”, legt De Bie uit. “In- en externe teams werken nauw samen in het Digital Lab en op locatie van de klant. Gezamenlijk wordt een proof-of-concept of totaaloplossing gerealiseerd.”

Hoewel de strategie, ambities en wervingsdoelstellingen helder zijn geformuleerd, lijkt het vinden van maar liefst 250 jonge IT-professionals in de huidige markt op het eerste gezicht een flinke uitdaging. De afgelopen jaren dreigt in de IT-sector namelijk een war for talent te ontstaan, aangezien IT-talent steeds schaarser is geworden. Zo was er de laatste jaren sprake van soms dubbelcijferige groei in het aantal IT-vacatures, maar lagen de aanwas van nieuwe professionals en de mobiliteit in de markt veel lager.

Recruitmentstrategie

Gevraagd naar hoe CGI de enorme behoefte aan ICT-talent denkt te kunnen invullen, wijst De Bie op de verschillende onderdelen van CGI’s recruitmentstrategie. Zo werkt het bedrijf ten eerste samen met hogescholen en universiteiten en is het daarnaast regelmatig betrokken bij specifieke evenementen gericht op jong talent. Begin dit jaar was CGI onder meer aanwezig tijdens de Delftse Bedrijvendagen en ook is het bedrijf jaarlijks te vinden op grotere carrière-evenementen, zoals de Nationale Carrièrebeurs of de Bedrijvendagen Twente. Ook neemt CGI ieder jaar deel aan hoogwaardige inhoudelijke evenementen, zoals bijvoorbeeld aan hackatons. Eerder deze maand bijvoorbeeld deed het mee aan de Blockchaingers Hackathon, de grootste Blockchain-hackathon in de wereld. En vorig jaar nog organiseerde CGI in Duitsland de Hackathon Startup Days, in samenwerking met de Universität Duisburg-Essen.

Quote Marieke de Bie, Director Emerging Technologies

Naast het organiseren en bezoeken van evenementen wil CGI ook talenten aantrekken door de inzet van netwerken. Enerzijds door effectief gebruik te maken van zijn eigen interne netwerk – CGI beschikt bijvoorbeeld over een referral programma onder zijn eigen adviseurs – maar ook door gebruik te maken van externe niche platforms die zich richten op young professionals (bijvoorbeeld Magnet.me voor studenten) of bepaalde branches (bijvoorbeeld Consultancy.nl, voor kandidaten die het adviesvak in willen).

Referrals

De eigen adviseurs zijn voor CGI een uitstekend klankboard om hun ervaringen die ze opdoen in trainingen en projecten bij klanten op nieuwe kandidaten over te brengen. Projecten die CGI de afgelopen periode heeft uitgevoerd, omvatten bijvoorbeeld de ondersteuning van TNS Thuiszorg bij een groot IT-transformatieprogramma, of de aanbesteding die CGI in 2017 won voor het ontwikkelen en beheren van Burgernet 2.0 bij de Nationale Politie. “Samen met collega’s die werken in marktsectoren, met startups, universiteiten en klanten realiseren zij state-of-the-art oplossingen voor een veilige digitale transformatie bij onze klanten”, aldus CGI. 

Vandaag de dag zijn bij CGI Nederland zo’n 3.000 professionals werkzaam. Met de toevoeging van 250 nieuwe collega’s groeit het personeelsbestand met ruim 8%. Ter vergelijking, wereldwijd telt CGI, opgericht in 1976, meer dan 72.500 werknemers, verspreid over 100 locaties in 40 landen. Gezamenlijk genereren zij een omzet van ongeveer $8,5 miljard.

Nieuws

Meer nieuws over