Michael Roosendaal aangesteld als partner bij Top of Minds

19 februari 2018 Consultancy.nl

Top of Minds Digital Executives heeft Michael Roosendaal benoemd tot Partner. Roosendaal, die zich specialiseert in de bemiddeling van digital executives bij start & scale-ups, wordt de vierde partner van de Amsterdamse headhunter.

De 41-jarige Roosendaal ging in 2016 aan de slag bij Top of Minds Digital Executives, een Amsterdams executive search-bureau voor ervaren professionals, waaronder (voormalig) consultants. Op dat moment maakte het kantoor een sterke groei door. De afgelopen drie jaar wist het zelfs in grootte te verdubbelen. Hierbij bouwde Top of Minds voort op wat een sterk fundament lijkt te zijn: hoewel het bureau tien jaar geleden op een van de slechtst denkbare momenten werd opgericht – vlak voor de val van Lehman Brothers – wist het tijdens de daarmee ingeluide crisisjaren toch duurzame groei te realiseren. 

Voordat Roosendaal begon bij het bureau was hij onder meer werkzaam als CFO bij Tristar Europe en Finance Director bij AkzoNobel. Bij die laatste werkgever was hij in totaal meer dan zesenhalf jaar actief, waarbij hij voorafgaand aan zijn rol van Finance Director nog diverse andere posities bekleedde. De ervaring die hij opdeed bij deze werkgevers nam hij mee naar Top of Minds, waar hij zich als Director richtte op het creëren van een team voor leidinggevende rollen bij start- en scale-ups, zowel in corporate venturing als standalone. Als Partner zal hij zich hierop blijven concentreren.

Roosendaal: “Sinds twee jaar helpen we start- en scale-ups om leidinggevende rollen in te vullen. We spreken de taal van een nieuwe, digitale generatie leiders en weten dus de sleutelfiguren te vinden om zo’n jong bedrijf te laten groeien.” Zo ondersteunt hij de groei van ondernemingen die willen profiteren van nieuwe businesscases: “We zien dat bedrijven die een nieuwe businesscase ontwikkelen, deze case steeds sneller willen realiseren. Omdat ze weten wat deze kans oplevert, is verlies in tijd en geld niet toelaatbaar. Zodra een product zich bewezen heeft, merkt de concurrentie dat ook.”

Michael Roosendaal, Partner bij Top of Minds

Om opdrachtgevers te helpen bij het voorblijven van hun rivalen, zorgt het headhunterskantoor volgens Roosendaal dat er snel wordt gehandeld: “Voor onze klanten is het zaak om businesskansen te grijpen als ze zich voordoen. We zijn als bureau klein genoeg om persoonlijk te zijn, maar groot genoeg om alle relevante kandidaten te kennen. Dat maakt ons een ideale partner voor dynamische organisaties. Ik heb de afgelopen jaren bij Top of Minds ingezet op operational excellence. We waren al goed in inhoud, nu zijn we ook goed in snelheid.” 

Tegelijkertijd wordt rekening gehouden met de bijzondere vereisten voor de gezochte professionals: “Het succes van zo’n scale-up staat of valt met de mensen die ze op dit kritische moment binnenhalen. Door snel de juiste kandidaten te vinden, anticiperen we als executive search-kantoor op deze veranderende vraag in de markt.” Hierbij benadrukt hij ook de bijzondere criteria waarop wordt gelet: “De selectie van deze digitale generatie leiders volgt een ander pad dan wat voor traditionele functies gebruikelijk is. Het mappen van ervaring tussen iets wat nog niet bestaat – maar lijkt op iets wat net bestaat – is wezenlijk anders dan het selecteren op lineaire carrièregroei.” 

Een andere manier waarop het bureau zich volgens de nieuwe Partner onderscheidt van de concurrentie is door de inzet van employer branding: “Ik verbaas me erover hoe weinig energie organisaties steken in het vermarkten van hun vacatures. Als je inzet op kandidaten die vaker benaderd worden, dan is het bijzonder urgent om de propositie van de werkgever aantrekkelijk en relevant te maken voor de kandidaat.” Hierbij wijst hij kandidaten vaak op de lange termijn: “Wij leggen dus uit waarom een bepaalde rol in een bepaald bedrijf een goede stap zou zijn in de carrièreplanning van de kandidaat, ofwel: waar het hem of haar kan brengen.” 

Groeiambitie

Over de toekomst van Top of Minds zelf is Roosendaal positief: “Ons fundament is doordracht en ongewoon sterk. We zijn nu al een top drie speler in ons segment. Over drie jaar zijn we de partij waar je niet meer omheen kunt als je digitale professionals en leiders in het digitale tijdperk aan wilt trekken.” Hierbij spreekt de kersverse partner van het bureau de ambitie uit om het bureau, dat vandaag de dag werk biedt aan dertig fulltime medewerkers, gedurende de komende drie jaar nogmaals in grootte te verdubbelen.

Met de toevoeging van Roosendaal bestaat het partnerteam van het bureau uit vier Partners. Naast Roosendaal zijn dat Managing Partner Auke Bijnsdorp, Founding Partner Janko Klaeijssen en Roland Vetten, die begin vorig jaar tot Partner werd benoemd.

Gerelateerd: De 100 snelst groeiende bedrijven en startups van Nederland.

Nieuws

Meer nieuws over