EY wil met Finance Navigator de startup en scaleup wereld veroveren
EY heeft de Finance Navigator gelanceerd, een online tool die startups en scaleups begeleidt in het bouwen en begrijpen van een financieel plan. De Big Four accountants- en adviesorganisatie heeft ambitieuze plannen voor de digitale oplossing. Volgend op de lancering in Nederland, streeft het kantoor ernaar over vijf jaar wereldwijd 18.000 gebruikers te bedienen.
Voor veel startups blijkt het lastig om meteen een gedegen financieel beleid uit te stippelen. Er is vaak te weinig geld om externe adviseurs aan te trekken en alles zelf doen is makkelijker gezegd dan gedaan. “In negen van de tien financiële modellen van startups zit een fout”, vertelt Lars Vereijken, een van de drie oprichters van de EY Finance Navigator. Hij ontwikkelde de tool samen met zijn EY-collega’s Alexander Matthiessen en Wout Bobbink.
Vanuit zijn ervaring in het begeleiden van startups wist Vereijken dat veel van hen “een groot probleem” hebben op het gebied van hun financiën, onder meer met het neerzetten van een financieel model en projecties: “Voor een startup is een goed model essentieel, ook naar investeerders. Je hebt een goed idee, maar wanneer ga je winst maken?” De Finance Navigator zal volgens EY wat orde brengen in de financiële jungle. De speciaal voor startups en scaleups ontworpen financiële planningssoftware moet de snelgroeiende bedrijven gaan helpen robuuste financiële prognoses te maken die hen ondersteunen bij het sturen van hun onderneming en het overtuigen van investeerders.
Automatisering
Het is de bedoeling dat de nieuwe ‘software as a service’-oplossing (SaaS) het eenvoudig maakt een financieel plan te maken, zelfs als de financiële kennis niet in huis is. "De tool zal je volledig automatisch tips en tricks geven om je model te verbeteren op basis van benchmark informatie en interne consistentie," aldus Vereijken.
Met het bieden van zo’n softwareabonnement, wat een primeur is voor EY, speelt het kantoor in op de veranderende markt. “Er is 93 procent kans dat ons beroep geautomatiseerd wordt”, zegt Vereijken. “We moeten snel innoveren om te zorgen dat ons beroep over tien jaar nog bestaat. Daarom zoeken we naar diensten die passen bij de nieuwe economie, automatisering en de beschikbaarheid van data.” Patrick Gabriëls, verantwoordelijk voor innovatie bij EY Nederland, vult aan: “Een heel groot deel van onze huidige dienstverlening wordt op den duur geautomatiseerd. Onze visie is dat we maar beter zelf de partij kunnen zijn die dit in gang zet.”
De nieuwe softwaredienst werd door Vereijken, Matthiessen en Bobbink opgezet als interne startup binnen het advieskantoor. EY verschafte bovendien ook het budget voor het project. Bobbink: “Het is super dat we tijd en geld krijgen om dit te doen.” Dat de startup binnen EY werd opgericht, betekent echter niet dat de drie het makkelijk hadden: “De gevestigde naam van EY helpt ons in de verkoop. Maar tijdens de productontwikkeling hebben we het voorbije jaar door heel wat spreekwoordelijke hoepels moeten springen om te voldoen aan de regels omtrent bijvoorbeeld compliance en onafhankelijkheid. Dat was niet altijd eenvoudig”, laat Bobbink weten.
EY Finance Navigator
Voor het gebruik van EY Finance Navigator hoeven gebruikers geen software te installeren, alle gegevens kunnen online worden ingevoerd. Daarnaast ontwikkelt het team momenteel een koppeling tussen de tool en het eigen boekhoudsysteem van de ondernemingen.
De dienst moet ondernemers ook helpen financiële termen beter te begrijpen: “Je ziet bijvoorbeeld een ratio of KPI, dan zegt de tool 'dat is hoog, in vergelijking met andere bedrijven'.” Verder zorgt de software volgens Vereijken voor een aanzienlijke tijdsbesparing: “Binnen tien minuten heb je een basaal financieel model, maar dat is nog vrij ‘high level’, hierna kun je het plan gaan fine tunen.”
Momenteel maken bijna alle startups gebruik van Excel, maar volgens Vereijken werken ze daarbij vaak met foute formules, een “typische Excel-valkuil”: “De fout valt in eerste instantie niet op, en dan reken je door met verkeerde modellen. En dan val je door de mand, bijvoorbeeld in gesprek met een investeerder”, aldus Vereijken. Hij legt uit hoe EY Finance Navigator dit onmogelijk maakt: “Al het rekenwerk gebeurt op ons platform. Bij ons lopen de formules op de achtergrond. Dus je kunt er niet aan sleutelen, fouten maken en de formules verbreken.” Gabriëls voegt toe: “EY Finance Navigator combineert de extensieve kennis die wij in huis hebben over cijfers met een innovatieve digitale oplossing”.
Lancering
Nadat de softwaredienst eerst uitvoerig was getest door zo’n 35 testgebruikers, werd hij op 16 november officieel gelanceerd tijdens een evenement van startup-platform Get In The Ring. Op dat moment was de dienst al wel zo’n tweeënhalf week ‘live’, aangezien er toen al een ‘soft launch’ plaatsvond. Hierdoor waren er ten tijde van de officiële lancering al meer dan vijftig klanten aangesloten. Het is de bedoeling dat dit er voor de zomer zo’n 200 zijn. De uiteindelijke plannen zijn nog een stuk ambitieuzer: over vijf jaar verwachten de drie oprichters wereldwijd 18.000 gebruikers te bedienen.
Ze blijven echter bescheiden en benadrukken vooral dat de EY Finance Navigator weliswaar een nieuw middel is, maar dat het wordt ingezet om de vertrouwde missie van EY voort te zetten: “Hoewel we nu een SaaS-oplossing aan het managen en verkopen zijn, wat compleet nieuw is voor EY, is er in essentie niets veranderd. We zijn nog net zo gepassioneerd als altijd. We ondersteunen nog steeds ondernemers. We helpen ze nog altijd te navigeren door de wereld van kapitaal en financiering.”