Millennial adviesbureau Novel overgenomen door Kult&Ace
Consultancy Kult&Ace neemt per 1 januari branchegenoot Novel over, dat zich net als Kult&Ace richt op millennials. De twee Amsterdamse bureaus zullen elkaars aanbod op het gebied van jongerencommunicatie gaan aanvullen.
Melanie Bosveld, oprichter en managing director van Kult&Ace, legt uit hoe de koersverandering die Novel eerder dit jaar inzette – waarbij het bureau besloot zich te gaan richten op millennials – ervoor zorgde dat het bureau een aantrekkelijke overnamekandidaat werd voor haar eigen millenialbureau: “Dit jaar heeft Novel zijn profiel aangescherpt richting millennial agency, een focus die naadloos aansluit op de positionering van Kult&Ace.” Bovendien breidt Kult&Ace zo zijn voetafdruk uit in de cultuursector waarbinnen Novel zich beweegt: “Hiermee verbreden we als Kult&Ace onze scope verder en creëren we – na succesvolle culturele projecten voor Gemeente Amsterdam en Stichting Nachtburgemeester – een nog betere basis in de cultuursector.”
Maarten Bul, founding partner van het in 2015 opgerichte Novel, reageert enthousiast op de fusie: “Kult&Ace en Novel hebben dezelfde visie op de verbinding van merken met millennials. Daarom zijn we zeer verheugd over deze vriendschappelijke overname.” Hij voegt toe dat de nieuwe samenwerking ook voor Novel mooie nieuwe kansen biedt: “De overname door Kult&Ace geeft ons de gelegenheid om als partners nieuwe professionele uitdagingen aan te gaan, terwijl wij weten dat onze opdrachtgevers in goede handen zijn.” Tegelijkertijd laat Bul weten blij te zijn met alles dat Novel in zijn tijd als onafhankelijk bureau voor elkaar heeft weten te boksen: “Met gepaste trots kijken wij terug op ruim dertig mooie projecten die we de afgelopen jaren mochten uitvoeren voor enkele van de belangrijkste culturele organisaties van Nederland, waaronder Het Concertgebouw, IDFA, Prins Claus Fonds, CJP en De Nieuwe Kerk Amsterdam.”
Deze (marketing)projecten zijn niet onopgemerkt gebleven bij Kult&Ace: “Wij hebben Novel als collegabureau leren kennen als de motor achter veel vernieuwende campagnes en projecten in de culturele sector”, aldus Bosveld. Ze vervolgt: “We waren zelf als gast aanwezig bij diverse evenementen van SSBA Salon, het innovatieve jongerenmerk van de Amsterdamse Stadsschouwburg. We zijn Novel blijven volgen en waren onder de indruk van de spraakmakende campagnes in 2016 en 2017 voor het Opera Forward Festival van De Nationale Opera.”
Het enthousiasme over de branchegenoot bleek uiteindelijk zo groot dat Kult&Ace – dat in 2012 werd opgericht als naar eigen zeggen het eerste millennialbureau van Nederland en zich onder meer inzet voor klanten als Hennessy, PUMA en The Student Hotel – overnamebesprekingen initieerde, waarvan de afloop inmiddels natuurlijk bekend is: “Na verkennende gesprekken nemen wij nu officieel het klantportfolio van Novel over”, aldus Bosveld. Bul blijft da komende tijd aan en zal advies leveren gedurende de verdere afwikkeling van de overname. Maurice Seleky, ook partner bij Novel, verlaat het bureau om te beginnen bij Pakhuis De Zwijger, een onafhankelijk platform voor creatie en innovatie in Amsterdam. Hier zal hij invulling gaan geven aan de rol van hoofd Marketing & Communicatie.