IDFA kiest Novel voor ontwikkeling van millennialstrategie

29 juni 2017 Consultancy.nl

Het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA) heeft adviesbureau Novel ingeschakeld om te helpen bij de ontwikkeling van een millennialstrategie. Op deze manier wil het filmfestival zichzelf en de documentaires die tijdens het festival worden getoond beter onder de aandacht brengen bij jongeren.

In 1988 werd het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) voor de eerste maal georganiseerd en inmiddels is het evenement met jaarlijks zo’n 280.000 bezoekers uitgegroeid tot het grootste documentaire filmfestival ter wereld en is het een van de grootste betaalde festivals van ons land. Op het programma staan ruim driehonderd documentaires en daarnaast ook optredens, nagesprekken en debatten met documentairemakers, hoofdpersonen en andere bijzondere gasten. Van 15 tot 26 november 2017 zal IDFA voor de dertigste keer worden gehouden. 

Onlangs gaf IDFA adviesbureau Novel de opdracht een millennialstrategie te bedenken en uit te voeren voor het festival, dat hiermee meer potentiële jonge festivalbezoekers hoopt aan te trekken. Jongeren vormen een lastige doelgroep voor de documentaire- en filmfestivalmarkt en als IDFA erin slaagt ze beter te bereiken zou dit de nu al aanzienlijke bezoekersaantallen van het festival nog verder kunnen laten oplopen. 

IDFA kiest Novel voor uitvoering van millennialstrategie

IDFA meent dat de programmering van het filmfestival meer aandacht kan gebruiken: “We hebben Novel ingeschakeld om met ons een nieuwe strategie te ontwikkelen om meer jongvolwassenen te bereiken met ons festival. Qua programmering zijn er namelijk veel films die bij een jongere doelgroep goed in de smaak zouden vallen, maar die willen we nog beter over het voetlicht brengen”, aldus Cees van ’t Hullenaar, zakelijk directeur van IDFA.

Novel is een in 2015 opgerichte Amsterdamse creative consultancy die zichzelf sinds kort nadrukkelijk positioneert als ‘millennialbureau’, waarbij het campagnes bedenkt om millennials te verbinden met merken. Eerder ontwikkelde het adviesbureau, dat vaak wordt ingehuurd door bedrijven binnen de culturele sector, al millennialcampagnes voor De Nationale Opera, CJP (Culturele Jongeren Paspoort) en het DeLaMar Theater.

Maurice Seleky, partner bij Novel, is verheugd over het binnenhalen van de opdracht voor het documentaire filmfestival: “IDFA is voor ons een gedroomde opdrachtgever vanwege de wereldwijde maatschappelijke impact die het festival met zijn films en additionele programmering maakt. Daarnaast is juist de millennialgeneratie, met zijn constante verlangen naar nieuwe inzichten en antwoorden, een sleuteldoelgroep voor IDFA.”