Martijn van der Meijden leidt Analytics praktijk Accenture Digital
Accenture heeft Martijn van der Meijden aangesteld als Managing Director van de Analytics afdeling, een onderdeel van Accenture Digital.
Data analytics en big data worden in het internationale bedrijfsleven steeds populairder. Bedrijven kunnen big data gebruiken om hun klanten beter te leren begrijpen en hen daarna benaderen met meer gepersonaliseerde dienstverlening. En op intern vlak kan data analytics bestuurders voorzien van betere inzichten, zodat zij hun processen kunnen verbeteren. Daarmee kunnen zij uiteindelijk de kwaliteit en efficiency van hun bedrijfsvoering naar een hoger niveau tillen.
Om in te spelen op deze ontwikkelingen, hebben de afgelopen jaren verschillende grote adviesorganisaties eigen digitale en/of analytics praktijken gelanceerd, met een focus op dit relatief nieuwe vakgebied. Zo ook Accenture, dat sinds 2013 beschikt over een eigen digital praktijk: Accenture Digital. Deze praktijk is onderverdeeld in drie praktijken: Accenture Interactive, Accenture Mobility en Accenture Analytics.
Om laatstgenoemde praktijk verder te versterken, heeft Accenture Martijn van der Meijden aangetrokken, een professional met meer dan twintig jaar ervaring op het snijvlak van data analytics, data and information management, IT Audit and IT consultancy. Van der Meijden is begin augustus aan zijn nieuwe uitdaging begonnen en is benoemd tot Managing Director Analytics.
De ervaren consultant is afkomstig van EY, waar hij zes jaar leiding heeft gegeven aan EY’s Data Analytics praktijk, die valt onder EY Financial Accounting Advisory Services. In de jaren ervoor vervulde hij de rol van senior manager information & analytics. De afgelopen jaren heeft Van der Meijden een groep data analytics specialisten aangestuurd en was hij verantwoordelijk voor uiteenlopende projecten op het gebied van prestatieverbetering, kostenbesparing, compliance, risk, en tax. Daarbij was hij actief binnen verschillende sectoren, waaronder telecom, zorg, en consumentenproducten.
In de afgelopen periode heeft Accenture, in lijn met een bredere overnamestrategie, flink geïnvesteerd om zijn footprint binnen het digitale domein te vergroten. Deze zomer werd bijvoorbeeld nog analytics expert Search Technologies ingelijfd.