Capgemini viert 50-jarig bestaan met nieuwe bedrijfsidentiteit

27 oktober 2017 Consultancy.nl

In het kader van zijn vijftigste verjaardag heeft Capgemini een nieuwe bedrijfsidentiteit gepresenteerd. Hierin wil de IT-dienstverlener zich onderscheiden met een ‘human touch’. Het nieuwe handgeschreven logo is gebaseerd op de handtekening van oprichter Serge Kampf.

In 1967 richtte Kampf Capgemini op in het Franse Grenoble. In eerste instantie opereerde het bedrijf nog onder de naam Sogeti* – een merknaam die sinds 2002 weer gebruikt wordt door een onderdeel van Capgemini dat zich voornamelijk richt op het testen van nieuwe technologie. De naamswijziging naar Capgemini was het resultaat van een aantal overnames en branding-strategieën. In 1973 verkreeg Sogeti een aandeel in CAP, een grote Europese IT-dienstverlener. Een jaar later kocht Sogeti ook de Amerikaanse branchegenoot Gemini Computer Systems.

In reactie op deze acquisities veranderde Sogeti zijn naam in 1975 in CAP Gemini Sogeti. Ruim twintig jaar later, in 1996, werd de merknaam voor alle bedrijfsonderdelen van CAP Gemini Sogeti veranderd in CAP Gemini. Op 1 juni 2000 nam de dienstverlener de adviestak van Ernst & Young (tegenwoordig EY) over en werd Cap Gemini Ernst & Young gevormd. Sinds 15 april 2004 opereert de groep onder het eenduidige en bekende Capgemini-merk.

Vandaag de dag is Capgemini met meer dan 190.000 personeelsleden actief in ruim 40 landen. De groep – die behoort tot de wereldwijde leiders op het gebied van advies, technologie en outsourcingsdiensten – boekte in 2016 een wereldwijde omzet van €12,5 miljard. Het bedrijf viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag, onder ander via de lancering van MoveFifty, een wereldwijd project waarin werknemers van de IT-dienstverlener worden aangespoord zich actief in te zetten voor drie goede doelen gericht op scholing voor kansarme kinderen.

Als voortzetting van deze pogingen het kantoor als zowel benaderbaar als menselijk te presenteren, heeft de groep onlangs de langverwachte herziening van zijn bedrijfsidentiteit gepresenteerd. De vorige keer dat Capgemini zijn logo opfriste was dertien jaar geleden. Als verklaring voor de nieuwste logowijziging wijst Capgemini op enorme veranderingen in zowel de grootte, de vorm en het bereik van het bedrijf, evenals op de vorm van de markt in zijn geheel. Het nieuwe ontwerp is erop gericht “het unieke karakter en de unieke ambitie, passie en krachten” van het kantoor te reflecteren.

Virginie Regis, Marketing en Communications Director bij Capgemini, stelt: “Onze nieuwe identiteit demonstreert hoe agile en in beweging we zijn, met het helpen van onze klanten bij het aangaan van businessuitdagingen, met precisie en vertrouwen. In dit tijdperk van digitale interacties wilden we graag onze naam humaniseren met een fris, handgeschreven ontwerp. Er wordt momenteel ook gewerkt aan de gehele architectuur van de merken van de groep.”

De nieuwe branding van Capgemini

De kern van deze merkarchitectuur wordt gevormd door de Capgemini-visie, welke stelt dat technologie niets is zonder de mensen erachter. De handgeschreven naam is nu volledig deel van het logo van Capgemini en vormt een verpersoonlijking van de in 2010 gepresenteerde bedrijfsslogan ‘People matter, results count’. In een persbericht dat tegelijk met het logo naar buiten is gebracht, wordt de oorspronkelijke handtekening van Serge Kampf genoemd als inspiratie voor het nieuwe logo.

De invloed van Kampf is ook zichtbaar in de modernisering van Capgemini’s klassieke ‘schoppenaas’-logo. Toen het moment was gekomen om een logo te kiezen voor zijn net opgerichte bedrijf, nam de ondernemer een klein bureau in de arm om met suggesties te komen, waarna het bureau met drie ideeën op de proppen kwam: een bij (waarmee vruchtbaar werk werd gesymboliseerd), een tandwiel of de spoel van een magnetische geluidsband of cassettebandje (verwijzend naar het IT-component in het DNA van het bedrijf) en een klaverenaas, waarmee werd verwezen naar succes en geluk. Kampf wees de eerste twee ideeën af en veranderde de derde in een schoppenaas omdat dit de meest waardevolle kaart is bij bridge, een kaartspel dat hij als student veel speelde.

Capgemini viert 50-jarig bestaan met nieuwe bedrijfsidentiteit

Na oorspronkelijk vervormd te zijn, waarbij de onderkant werd verkort om het populaire symbool een onderscheidende aanblik te geven, is het schoppenlogo van Capgemini tegenwoordig vloeiend en dynamisch. De mix van kleuren weerspiegelt volgens het bedrijf het evoluerende technologische landschap en Capgemini’s vermogen om zich continu aan te passen en de nieuwste innovaties onder de knie te krijgen, maar nog altijd met de precisie die noodzakelijk is voor goede dienstverlening aan de klant.

Het kleurenpalet van het logo is ook gewijzigd en is daarmee een stuk complexer geworden dan toen Kampf het kiezen van de kleuren nog in eigen hand had. Oorspronkelijk waren de bedrijfskleuren blauw en rood. Kampf koos deze kleuren nadat hij een lang artikel was tegengekomen waar de betekenis werd uitgelegd van de kleuren die waren gekozen door de Franse oliegigant ELF. In het stuk werd onthuld dat het bedrijf een budget van 50 miljoen Franse francs opzij had gezet voor de ontwerprichtlijnen, om er zo achter te komen dat blauw staat voor stabiliteit en rood voor dynamiek. Daarop nam Kampf zonder een moment te twijfelen de kleurstelling van ELF over. “We hebben in ieder geval 50 miljoen bespaard”, merkte hij daarbij op.

In 1996 ging het bedrijf over op het gebruik van een combinatie van blauwtinten en in de nieuwste aanpassing zijn de kleuren van Capgemini levendiger. Het donkerdere blauw staat volgens de ontwerpers voor de diepte van het erfgoed en de betrouwbaarheid van het merk en de bijbehorende mensen, terwijl het lichtere blauw de nieuwe wereld vertegenwoordigt, energiek, inspirerend en vrijdenkend.

* Sogeti staat voor: Société pour la gestion de l'entreprise et traitement de l'information. Vrij vertaald betekent dit: bedrijf voor business management en informatieverwerking.

Nieuws

Meer nieuws over