Britse Premier League breidt stadions uit in jacht op Bundesliga

06 oktober 2017 Consultancy.nl

Van de belangrijkste Europese voetbalcompetities trekt de Duitse Bundesliga gemiddeld de hoogste bezoekersaantallen. In Engeland, dat net als vorig jaar op de tweede plaats staat, hebben diverse clubs plannen hun stadions verder uit te breiden. Ondertussen stellen critici dat bij sommige Engelse clubs de hoogte van de toegangsprijzen uit de hand loopt, wat ook nadelige gevolgen kan hebben voor de toekomstige bezoekersaantallen.

Enkele weken geleden is de strijd in de Europese voetbalcompetities weer losgebarsten. Voordat er weer werd afgetrapt, onderzocht KPMG de afgelopen zomer de stadionprestaties binnen de vijf grote competities (de Engelse Premier League, de Spaanse Primera División, de Duitse Bundesliga, de Franse Ligue 1 en de Italiaanse Serie A) in het seizoen 2016-2017. Hierbij werd bovendien ook gekeken naar mogelijke trends voor het komende seizoen. Uit de analyse is naar voren gekomen dat veel Engelse clubs nog altijd lagere gemiddelde bezoekersaantallen hebben dan hun Duitse tegenhangers. Wel is er binnen de Premier League een voortdurende campagne gaande om deze achterstand in te halen.

Engelse clubs

Gekeken naar de gemiddelde bezoekersaantallen van de vijf grootste competities van Europa, blijkt Engeland zijn tweede plek vast te houden, met gemiddeld ruim 36.000 bezoekers per wedstrijd. Hierbij werd de hoogste Engelse competitie geholpen door de verhuizing van Westham naar het voormalig Olympische stadion. Hierdoor noteerde de Oost-Londense club de grootste toename in toeschouwers (63%) binnen alle Europese topcompetities. Ook werd Londen zo geholpen bij het consolideren van zijn positie als de Europese stad waar de meeste fans door de draaihekken stromen. De maar liefst zes Premier League-clubs die zich in de Britse hoofdstad bevinden, trekken gezamenlijk wekelijks gemiddeld 235.808 bezoekers, maar liefst twee keer zoveel als de clubs in andere voetbalbolwerken als Manchester en Madrid. 

Tegelijkertijd bood de degradatie van Newcastle United en Aston Villa tegenwicht aan het effect van de verhuizing van Westham naar het 60.000 stoelen tellende Olympische Stadion. De grote aantallen toeschouwers die deze clubs trekken, waren het afgelopen seizoen veroordeeld tot het kijken van Championship-voetbal. Voor wat betreft het zojuist afgetrapte seizoen, zorgen de terugkeer van Newcastle – dat het afgelopen seizoen kampioen werd in het Championship – en Tottenham Hotspur’s tijdelijke verhuizing naar Wembley – voor zolang het nieuwe stadion wordt gebouwd – ervoor dat de bezoekersaantallen in de Premier League verder toenemen. 

Ondertussen heeft Aston Villa zich niet weten terug te knokken naar het hoogste niveau en worden zij dit jaar in de Championship vergezeld door de Newcastle-rivalen van Sunderland. Ondanks een wederom tegenvallend seizoen dat ertoe leidde dat Sunderland – nadat het zich enkele opeenvolgende jaren met pijn en moeite in de Premier League wist te handhaven – degradeerde naar de Championship, trokken de ‘Black Cats’ nog altijd ongeveer evenveel publiek als Ligue 1-gigant Paris St Germain, dat onlangs bereid bleek een bedrag van €222 miljoen te betalen voor de Braziliaanse vedette Neymar Junior. 

Bezoekersaantallen in vijf grote voetbalcompetities

Te duur

Ook voor de komende jaren hebben de Premier League-clubs plannen om de uitbreiding van stadions voort te zetten en zo de bezoekersaantallen van de Duitse Bundesliga voorbij te streven. Zowel Chelsea en Everton hebben plannen om hun stadioncapaciteit te verhogen en hopen hiermee hun inkomsten voor de komende jaren op een duurzame manier te stimuleren. De houdbaarheid hiervan op de lange termijn wordt door sommigen echter in twijfel getrokken. Zo publiceerde KPMG recentelijk een onderzoek naar de prijs van voetbal, waarin naar voren komt dat Premier League-clubs “Europese fans het minste waar bieden voor hun geld”. 

De hoge kosten die veel Engelse clubs maken, worden doorgeschoven naar de supporters en in het KPMG -onderzoek werden vijf Premier League-clubs in een “rode zone” geplaatst vanwege hun dure toegangsbewijzen. Naast Arsenal, dat naar aanleiding van zijn hoge prijzen eerder dit jaar ook al te maken kreeg met een wc-papier protest van Bayern München-fans, waren dit Chelsea, Tottenham, Everton en Liverpool. Sommige van deze clubs zijn erop uit hun stadioncapaciteit te vergroten, maar indien dit niet leidt tot lagere entreeprijzen, zou een deel van de fans ertoe kunnen worden gedreven weg te blijven, helemaal gezien de stagnerende salarissen waar veel Engelsen mee te maken hebben.

Afgezet tegen de waarde van hun ondernemingen, werden de belangrijkste concurrenten van de Premier League – de Europese reuzen Real Madrid, Barcelona en Bayern München – wel allemaal in de “groene zone” geplaatst. Clubs in de rode zone kunnen vooralsnog rekenen op de van fans afkomstige omzet. Toch zou de groeiende onvrede onder de fans, die de oplopende prijzen niet meer kunnen opbrengen, een gevaar kunnen vormen voor wat nog altijd geldt als een essentieel deel van de omzet.

Bundesliga

Vooralsnog behoudt de Bundesliga in ieder geval zijn leidende positie, waarbij de ‘gele muur’ van Borussia Dortmund-fans zorgt voor de hoogste bezoekersaantallen met gemiddeld zo’n 80.000 mensen per wedstrijd. In tegenstelling tot in andere competities, zijn indrukwekkende bezoekersaantallen in Duitsland niet voorbehouden aan de absolute topclubs. Acht clubs, meer dan in welke andere binnenlandse competitie dan ook, meldden aantallen van meer dan 41.000 toeschouwers, welk aantal ook overeenkomt met het gemiddelde van de gehele Bundesliga. Dit aantal is iets lager dan het aantal toeschouwers dat in het stadion van RB Leipzig past (44.345), de vorig jaar naar de Bundesliga gepromoveerde club die zich, door daarin vervolgens als tweede te eindigen, ook meteen kwalificeerde voor de Champions League. Binnen de grote competities was RB Leipzig hiermee ook nog de nieuwkomer met de hoogste bezoekersaantallen.

Terwijl de Duitse bezoekersaantallen van 2016-2017 lager waren dan een jaar eerder, is er voor het seizoen 2017-2018 mogelijk weer sprake van een opwaartse trend. Dit is vanwege de nieuw gepromoveerde clubs – Vfb Stuttgart (stadioncapaciteit van 60.000) en Hannover 96 (stadioncapaciteit van 49.000) – het op dit gebied stukken beter zouden moeten doen dan het gedegradeerde duo van SV Darmstadt 98 (stadioncapaciteit van 17.000) en FC Ingolstadt 04 (stadioncapaciteit van 15.445). 

Zowel de Bundesliga als de Premier League trekken ondertussen meer bezoekers dan de Primera División, ondanks dat de giganten Real Madrid en FC Barcelona – die steevast tot de best bezochte clubs van Europa behoren – deel uitmaken van deze competitie. De Primera División biedt echter ook een thuis aan SD Eibar en CD Leganés, die van de vijf grote Europese competities respectievelijk de laagste en vijfde laagste bezoekersaantallen noteerden. En dat ondanks dat ze het afgelopen seizoen op dramatische wijze degradatie wisten te voorkomen. 

Gerelateerd: Begroting Eredivisieclubs naar €445 miljoen, maar achterstand groeit. 

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over