Enigma Consulting helpt Gemeente Amsterdam met fietsparkeer-pilot
In Amsterdam loopt op twee locaties een pilot waarin innovatieve fietsparkeergelegenheden worden uitgeprobeerd. De gemeente wil met de nieuwe parkeerconcepten de strijd aangaan met de overvloed van geparkeerde fietsen in de openbare ruimte. Enigma Consulting staat de gemeente bij tijdens de ontwikkeling en uitvoering van de pilot.
Amsterdam staat erom bekend meer fietsen dan inwoners te tellen – terwijl in de Nederlandse hoofdstad zo’n 835.000 mensen wonen, bezitten zij tezamen maar liefst 850.000 fietsen. Van alle Amsterdammers gebruikt 63% dagelijks zijn tweewieler en naar verwachting neemt dat aantal de komende jaren nog verder toe, evenals de hoeveelheid dure fietsen in de stad. In verband met deze ontwikkelingen besloot Gemeente Amsterdam onderzoek te doen naar de beste manier om het aantal parkeerplaatsen voor fietsen flink uit te breiden, momenteel zijn dit er binnen de ring ongeveer 250.000.
Met de uitbreiding van het aantal parkeerplekken wil de gemeente onder meer zorgen dat het aantal fietsen in de openbare ruimte wordt teruggedrongen. Om dit te bewerkstelligen is het belangrijk dat potentiële gebruikers hun fiets straks liever in een stalling zetten dan ‘simpelweg’ op straat. Onlangs is Enigma Consulting door de gemeente aangetrokken om onderzoek te doen naar wat een fietsenstalling aantrekkelijk maakt voor fietsers en om vervolgens te ondersteunen bij de ontwikkeling van een nieuw soort stallingen die aan de wensen van fietsers in de hoofdstad voldoen.
Paradiso en station RAI
Op het moment helpt Enigma de gemeente bij de uitvoering van een pilot om nieuwe fietsparkeer-concepten te testen. Gedurende de looptijd van deze pilot worden op twee plekken in Amsterdam innovatieve concepten getest op het gebied van technische werking, dagelijks beheer en publieksacceptatie. Bij fietsenstalling Paradiso (naast het poppodium) startte de pilot begin april en op 2 mei werd de pilot uitgebreid met de ingebruikneming van de tweede testlocatie bij treinstation Amsterdam RAI. Wat volgens adviesbureau Enigma met name belangrijk is voor het slagen van de nieuwe parkeerconcepten, is dat ze de gebruiker veel gemak en functionaliteit bieden.
Vanuit deze gedachte is er nagedacht over de technologische innovaties die meerwaarde kunnen creëren voor de fietsers waar de stallingen voor zijn bedoeld. Een van de belangrijkste vernieuwingen is bijvoorbeeld de mogelijkheid om naast de Ov-chipkaart ook de eigen bankpas als identificatiemiddel te gebruiken. Dit onderdeel van de pilot heeft de steun van zowel de banken als de Nederlandse Spoorwegen (NS).
Fietsers die de stalling binnenkomen, gebruiken hun bankpas of ov-chipkaart om hun fiets in te checken. Wanneer zij hun tweewieler later weer komen ophalen, maken ze gebruik van dezelfde pas om de fiets weer uit te checken. Abonnementshouders wordt extra gemak en snelheid geboden via de mogelijkheid een tag aan de fiets te bevestigen. De tag zorgt ervoor dat de fiets automatisch in- en uitcheckt zodra deze door de toegangspoortjes gaat.
Op de twee testlocaties wordt ook gekeken naar een nieuwe aanpak van de toegangscontrole en betaling. Hiervoor wordt samengewerkt met de NS en daarnaast is Vervoerregio Amsterdam medefinancier van dit onderdeel van de pilot. Voor iedereen die zijn of haar fiets binnen 24 uur weer uit de stalling haalt, is het gebruik ervan volledig gratis. Gebruikers die een langer dan 24 uur gestalde fiets uitchecken, kunnen hun bankpas gebruiken om hiervoor betalen, wat een stuk sneller en gemakkelijker werkt dan het oude bonnetjessysteem.
Naast het adviseren bij de opzet van de pilot en het in goede banen leiden van de uitvoering, zijn de consultants ook verantwoordelijk voor het beoordelen van de technische werking van de innovaties, de publieksacceptatie en het dagelijks beheer tijdens de testfase.
Voortgang
De pilot is inmiddels ruim een maand onderweg. Enigma Consulting heeft de eerste bevindingen uit het onderzoek bekendgemaakt. Het bureau is tevreden over de technische prestaties van de nieuwe systemen, al merkt het daarbij wel op dat er nog ruimte is voor verbeteringen. Over de communicatie omtrent de pilot is het bureau goed te spreken. Door in de berichtgeving richting klanten een proactieve houding aan te nemen en tijdens de ontwerpfase rekening te houden met bestaande gedragspatronen, verliep de procesgang voor de klant voorspoedig en intuïtief. Ten slotte merkt Enigma op dat de bankpas in de nieuwe stallingen steeds meer wordt gebruikt als identificatiemiddel, inmiddels door zo’n 20% van de klanten van de twee stallingen.