30 adviseurs van Hospitality Group behalen lean certificering
De afgelopen maanden hebben meer dan dertig adviseurs van Hospitality Group een lean certificering gekregen. De certificering ligt in lijn met Hospitality Group’s interne ‘High Performance Samenwerken’ programma en speelt in op de toenemende vraag naar lean en agile vaardigheden als belangrijke aanvulling op traditioneel projectmanagement en inhoudelijke expertise.
De afgelopen jaren, heeft Hospitality Group, een advies- en project managementbureau dat zich richt op vraagstukken op het snijvlak van hospitality, facility management, huisvesting en inkoop, het landschap waarbinnen haar opdrachtgevers opereren flink zien veranderen. Voorbeelden van verandering zijn onder meer de veranderende houding ten aanzien van het sourcen van strategieën, het groeiende aantal complexe samenwerkingsverbanden, de opkomst van nieuwe technologie en het toenemende belang van maatwerk en ‘customer experience’. “Spelers in facility management worden op veel facetten uitgedaagd om high performance werkomgevingen te faciliteren”, zegt Tim van Asch, partner bij Hospitality Group.
Om deze uitdagingen tegemoet te zien, en tegelijkertijd de facilitaire dienstverlening te verbeteren, wenden facility management organisaties zich vandaag de dag steeds vaker tot lean – een principe dat zijn wortels kent binnen de industriële sector. Lean is een gestructureerde methode om continu te verbeteren, die streeft naar het verminderen van verspilling en het creëren van meer toegevoegde waarde, door te focussen op kwaliteit van zowel product/dienst als het proces waarmee dit tot stand komt. Dit leidt vervolgens tot kortere doorlooptijden en lagere kosten.
De lean-filosofie vindt zijn oorsprong in de vroege jaren vijftig en werd toegepast binnen de automotive sector, maar sloeg al snel over naar andere sectoren. Anno 2016 wordt lean in vrijwel iedere branche en voor vrijwel ieder business vraagstuk toegepast. Volgens recent onderzoek maakt inmiddels meer dan de helft van organisaties gebruik van de verbetermethodiek.
Door lean te omarmen willen facilitaire organisaties hun capaciteit versterken om op een wendbare (‘agile’) manier te kunnen opereren, snelle levering te kunnen garanderen en flexibel te kunnen omgaan bij verandering van de vraag. Ook vormt lean de basis voor effectievere processen, zoals op het gebied van innovatie, of projectmanagement. “Lean en agile werken zijn de nieuwe standaard,” zegt Van Asch, die toevoegt: “en we zien ook bij onze facilitaire klanten dat de methodiek sterk aan terrein wint.”
De adviseur legt uit aan dat facilitaire organisaties door het verankeren van de aanpak binnen hun organisatie veel winst kunnen boeken. Dat geldt voor individuele organisaties, maar misschien nog wel meer voor ketens. “Uit ons onderzoek naar de stand van zaken in de facilitaire dienstverlening blijkt dat er grote kansen liggen in het verbeteren van de dienstverleningsketen als geheel. Dit in tegenstelling tot optimalisaties binnen één schakel (opdrachtgever of leverancier). Dat vraagt om een aanpak waar lean en continu verbeteren bij uitstek geschikt voor is”, aldus Van Asch.
Om opdrachtgevers beter te kunnen ondersteunen bij het toepassen van lean, heeft Hospitality Group lean certificering onderdeel gemaakt van hun intern opleidingscurriculum. Jaarlijks worden adviseurs van het bureau uit Amersfoort opgeleid om de laatste kennis van lean in huis te halen en deze ook te kunnen toepassen bij uiteenlopende organisaties. “Dit is onderdeel van onze ‘High Performance Samenwerken’ werkwijze. High Performance Samenwerken is onze natuurlijke manier van denken en werken, die we zelf en in al onze projecten inzetten”, licht Van Asch toe, die zelf in het bezit is van een lean black belt.
In het afgelopen jaar werd het grootste aantal lean certificeringen ooit toegekend aan adviseurs van Hospitality Group: maar liefst dertig certificeringen werden uitgegeven variërend van yellow, green tot black belt certificering. “Onze lean belts zijn gespecialiseerd in de combinatie van lean en facility management (FM). Zij passen deze kennis en ervaring dagelijks toe in bijvoorbeeld het ontwikkelen van agile werkplekconcepten, het inrichten van samenwerkingen tussen opdrachtgevers en leveranciers en de inrichting van lean regiemodellen”, sluit Van Asch af.