Robin Jansen over de stap van banking naar Enigma Consulting
Robin Jansen werkt sinds een jaar als Senior Consultant voor Enigma Consulting. Hij werkte hiervoor voornamelijk in de bankensector, zowel in Nederland als internationaal. Consultancy.nl stelde hem acht vragen over onder meer zijn overstap vanuit de bankensector, het leren werken als consultant, zijn ervaringen bij Enigma en de toegevoegde waarde van consultants voor financiële instellingen.
Kun je kort iets vertellen over jezelf en je achtergrond?
Ik ben 45 jaar en getrouwd en vader van een zoon van twee jaar. Na vijf jaar in Madrid gewoond te hebben wonen wij sinds een jaar weer in Nederland. Na mijn opleiding Informatiekunde en Informatica ben ik in 1996 gestart bij Postbank als trainee binnen Computer en Netwerk Diensten. In een jaar tijd heb ik daar heel veel geleerd. Dit was voor mij de start van een langdurige loopbaan in de bankensector.
Na Postbank en ING was het voor mij tijd om een eerste overstap te maken richting consultancy bij KZA Kwaliteitszorg. Via KZA ging ik wederom aan de slag bij een bank, dit keer bij ABN AMRO Global Transaction Services. Sinds 2000 had ik diverse rollen in de Cash Management omgeving. Voor ABN AMRO heb ik vijf jaar in New York gewerkt als Product Manager. Vervolgens vijf jaar bij Santander in Madrid als Hoofd Implementatie Management in de Transaction Banking omgeving. Vooral in mijn rol bij Santander kon ik mijn hobby – reizen in Zuid Amerika – goed combineren met mijn werk.
Na ongeveer twintig jaar binnen de bankensector heb je eind 2015 de overstap gemaakt naar de consultancybranche. Wat was je motivatie? En wat gaf de doorslag om te kiezen voor Enigma Consulting?
In de afgelopen twintig jaar heb ik bij diverse banken binnen Cash Management gewerkt. Hierdoor heb ik tweemaal de ervaring gehad om in het buitenland te mogen wonen en te werken. Bijzonder leerzaam en een enorme leuke uitdaging en ervaring waarvan ik ontzettend veel van heb kunnen leren zowel qua werk als privé. Na vijf jaar in het buitenland begon het vele reizen in combinatie met het gezinsleven naar de verkeerde kant door te slaan. Tevens wilden wij als gezin weer in Nederland gaan wonen om zo dichter bij vrienden en familie te kunnen zijn. Ik wilde mij daarom graag meer op de Nederlandse markt gaan richten. Na twintig jaar banken was dit meteen een goed moment om al het geleerde op een andere manier in de praktijk te brengen.
Enigma kende ik van een aantal ex-collega’s die daar werken/werkten. Na het eerste gesprek merkte ik dat er meteen een klik was. De no-nonsense cultuur van Enigma, de kleine organisatie met weinig hiërarchie plus een organisatie die zich inzet voor de samenleving waren voor mij daarin belangrijke factoren. Verder kon ik bij Enigma veel leren over het Nederlandse betalingsverkeer van consultants met jaren ervaring op dit gebied. De vervolggesprekken waren voor mij alleen maar aanleiding om nog enthousiaster te worden om aan de slag te gaan bij Enigma.
Je bent al meer dan twaalf maanden actief als consultant voor financiële instellingen. Kun je ons iets meer vertellen over de transities waarbij je het afgelopen jaar betrokken bent geweest, en welke rol je daarin hebt gespeeld?
Vanuit Enigma ben ik het afgelopen jaar bij twee opdrachtgevers werkzaam geweest. Dit waren twee volledig verschillende opdrachten. Enerzijds een rol als projectleider bij een bank waar transitie een grote rol speelt en anderzijds bij een corporate voor het uitvoeren van een bankenselectie RFP-traject. De bank waar ik als projectleider werkzaam ben wil zijn bestaande betalingsinfrastructuur vervangen. Vanuit Enigma hebben we hier een roadmap opgesteld, de leveranciersselectie gedaan en begeleiden nu vervolgens de implementatie. De transitie is extra uitdagend omdat de bank recent een overname heeft gedaan en dit nieuwe onderdeel geïntegreerd moet worden in de bestaande organisatie. Een leuke uitdaging omdat dit meer aspecten raakt dan puur betalingsverkeer.
Als externe sta je iets verder af van de interne politiek en dat helpt soms om zaken in het juiste perspectief te plaatsen. Het RFP-traject zit weer wat dichter tegen mijn ervaring bij ABN AMRO en Santander aan. Dit is juist interessant omdat ik hier nu echt aan de andere kant zit. Niet meer als bankier de antwoorden geven op een RFP maar nu de vragen stellen. Allebei bijzonder leerzame trajecten en zeker de combinatie houdt het interessant.
Hoe anders is het om nu aan de andere kant van de tafel te zitten? Welke voordelen heeft het in jouw ogen om ervaring aan beide kanten te hebben opgedaan?
Het is absoluut heel anders om aan de andere kant van de tafel te zitten. Mijn ruime ervaring bij banken maakt dat ik mij goed kan inleven in wat er zich in de bankensector afspeelt. Waar men naar op zoek is hoe ik daar dus het beste op kan inspelen. Bij het RFP-traject dat ik gedaan heb merk ik nu hoe corporates tegen dit soort trajecten aankijken en zie ik dingen ineens van een heel andere kant. Hier valt ook op dat het selecteren van een globale bank niet meer van deze tijd is. Banken gaan zich veel specifieker richten op bepaalde regio’s of thuismarkten en hebben minder behoefte om als een globale bank te fungeren. Santander, waar ik in het verleden werkzaam was, is daar een goed voorbeeld van doordat zij zich met name op Latijns-Amerika en Europa richten. Andere banken zie je een zelfde beweging maken.
Er heerst doorgaans veel scepsis in de bankensector over het gebruik van externe consultants. Nu je zelf werkzaam bent als adviseur en persoonlijk ondervindt hoe een consultancybureau opereert, hoe is jouw kijk op externe adviseurs veranderd?
Vanuit mijn rol in het verleden bij banken maakten wij altijd veel gebruik van externe consultants. Juist de frisse blijk van buitenaf – niet gehinderd door interne politiek – kan soms heel goed werken. Ik denk dat het gebruik van externe consultants absoluut toegevoegde waarde heeft. Consultants komen vaak bij veel verschillende organisaties en zien daardoor meer van de markt dan wellicht een bankmedewerker die al vijftien jaar voor dezelfde bank werkt. Die laatste heb je zeker ook nodig, maar een mix werkt naar mijn ervaring in de praktijk het beste.
Toen je werkte voor Santander, RBS en ABN Amro heb je tientallen consultancybureaus binnen de bankensector aan het werk gezien. Op basis van die ervaring en jouw insider kijk hierop, hoe weet Enigma Consulting zich van andere bureaus te onderscheiden?
Enigma Consulting heeft veel expertise als het gaat om het Nederlandse betalingsverkeer. Juist de inzet bij banken, corporates, verzekeringsmaatschappijen en goede doelen maakt dat wij veel verschillende kanten zien van trends in betalingsverkeer. Hierdoor kunnen wij onze klanten veel toegevoegde waarde bieden. Enigma stimuleert ondernemerschap binnen haar organisatie en verwacht dat mensen constant vernieuwen.
Partners vertellen ons dat een significant deel van de ervaren professionals uit het bedrijfsleven die voor het eerst aan de slag gaan binnen consultancy, in het begin soms moeilijk kunnen aarden. We horen dat jij je goed hebt weten te settelen bij Enigma Consulting en zijn nieuwsgierig naar jouw ervaring. Welke activiteiten en manieren van werken waren voor jou nieuw of anders dan wat je gewend was? Hoe heeft Enigma Consulting jou geholpen je thuis te voelen bij het bureau? Wat heeft je het meest verrast?
De stap van het bankwezen naar Enigma is inderdaad best wel een grote overgang. Ik herinner mij dat mijn start best lastig was. Vanuit de drukte en hectiek bij Santander naar Enigma waar ik eerst intern ‘op de bank’ zat. Het is bijzonder lastig om te zien dat iedereen om je heen druk is met opdrachten, maar dat er voor jou op dat moment nog geen opdracht voorhanden is. Toen ik uiteindelijk aan de slag kon was dat dan ook heel fijn. Ik voel mij bij Enigma prima op mijn plek. Een kleine club mensen met veel ervaring. Ook een hele diverse groep mensen waardoor discussies soms interessante richtingen kunnen aannemen.
De mix van je inzetten voor de opdrachtgever en daarnaast ook voor Enigma vond ik in het begin best lastig. Na een lange werkdag ’s avonds nog naar kantoor voor meetings of trainingen is soms best een belasting, maar doordat de meetings en de discussies interessant zijn en het ook altijd leuk is om mensen weer te spreken en bij te praten zijn dit soort contactmomenten heel waardevol. Eens in de twee weken proberen we bij Enigma op kantoor te zijn. Dit zijn vaak hele waardevolle dagen omdat je dan bijpraat met je collega’s en veel informatie kan uitwisselen.
Tot slot, zowel de bankensector als consultancy kunnen een hectische omgeving vormen en veel vergen van een professional. Wat doet Robin Jansen om de batterij weer op te laden?
Het afgelopen jaar was een hectisch jaar voor de familie en mijzelf. Terug naar Nederland verhuizen, een huis kopen, een nieuwe omgeving, een nieuwe crèche, etc, etc. Gelukkig begint het nu weer wat rustiger te worden. Ontspannen doe ik vooral met vrienden en familie. Ik mag graag uiteten gaan of naar een concert. Verder ben ik erg gek op reizen dus een weekend naar een leuke stad, wintersporten of lekker in de zon in Spanje is allemaal aan mij besteed. Telefoon en laptop uit en even helemaal niks zodat ik er daarna weer helemaal tegenaan kan.