Nieuw leiderschap vraagt om loslaten van traditionele programmering

31 augustus 2016 Consultancy.nl

Het digitale tijdperk gaat fundamentele veranderingen van ons vragen op het gebied van samenwerken en de manier waarop we leren. Het wordt steeds duidelijker dat hierbij ook veranderingen in de stijlen van leiderschap nodig zullen zijn, om de grote bewegingen die organisaties moeten maken te kunnen besturen.

In het boek Digital to the Core van Raskino en Waller, wordt naast de herpositionering van industrieën en organisaties in het digitale tijdperk ook gesproken over het zichzelf heruitvinden van de leiders die deze organisaties gaan voortstuwen op weg naar het digitale tijdperk. Lynda Gratton geeft in haar boek The Shift drie mentale veranderingen aan die we zullen moeten doorgáán om succesvol te kunnen zijn in de nieuwe wereld. Wat ons bezighoudt is: welke impact heeft dit alles op het type leiders dat succesvol zal zijn in die toekomstige wereld?

Zes personas van Raskino en Waller

Personas

Raskino en Waller spreken over een zestal personas die in de kern van belang zijn voor leiders in het digitale tijdperk. Ze noemen: de avonturier, de leraar, de sociale magneet, de cartograaf, de focusser, de ambassadeur. Allemaal rollen die van belang zijn om organisaties in en naar de digitale wereld te leiden.

De eerste shift die Gratton duidt, is die van ‘algemeen generalist’ naar ‘seriële meester’. Algemene kennis en kennis van een dienst of product zijn beperkt houdbaar. De lifecycle van vakgebieden wordt steeds korter en je kan niet je hele leven een bepaald vak uitoefenen. Het is dus van belang om steeds te switchen van vakgebied of door te bouwen in een nieuwe richting. Dat vergt wendbaarheid in de brede zin van het woord.

De tweede shift is de beweging van geïsoleerde omgevingen naar samenwerkende netwerken van mensen en organisaties. Hierbij staat partnership in haar pure vorm centraal en gaat het om gezamenlijke belangen op de langere termijn. De derde shift die Gratton noemt, is die van consument naar gepassioneerde producent. Hierbij signaleert ze dat we de grenzen van onze consumptie bereiken en dat we zingeving zwaarder gaan meewegen in de aard en de invulling van ons werk. 

Enorme impact

De impact is enorm. Universiteiten en Hogescholen moeten mensen gaan opleiden voor beroepen die nog niet bestaan. Studenten kiezen voor opleidingen die mogelijk aan het einde van hun studie al niet meer relevant zullen zijn. Organisaties die zijn ingericht langs de as van traditionele vakgebieden, zoals marketing, operations, finance en IT, moeten zich opnieuw uitvinden.Nieuw leiderschapStart-ups hebben het voordeel te kunnen kiezen uit onverwachte kruisverbanden die veel effectiever zijn en bovendien sneller aanpasbaar zijn aan de steeds veranderende omstandigheden.

Van het leiderschap in deze wereld wordt verwacht dat ze hun traditionele programmering kunnen loslaten en in staat zijn om zichzelf en hun organisaties steeds weer opnieuw uit te vinden. Deze leiders van de toekomst dienen in staat te zijn om mensen te mobiliseren, te motiveren en te helpen om serieel meester te worden, in plaats van op een dood spoor te belanden. Command & control wordt vervangen door shared risks & rewards principes. Ze zullen hun organisatie niet meer op macht en politiek moeten besturen, maar door het maken van verbindingen met respect voor betrokken partijen. Ten slotte zal de nieuwe leider ook de menselijke en maatschappelijke maat moeten bewaken. De samenleving rekent hen daar uiteindelijk op af. 

Een artikel van Tjibbe van der Zeeuw (Managing Partner van LinQhu) en John Simons (Principal bij Anderson MacGyver).


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup