Accenture en Deloitte sluiten kunstmatige intelligentie partnership
Deloitte Consulting en Accenture een partnership gesloten met automatiseerder en kunstmatige intelligentie specialist IPsoft. Hiermee spelen beide adviesorganisaties in op de komende kunstmatige intelligentie revolutie die wereldwijde markten en organisaties de komende jaren zal treffen.
De afgelopen jaren heeft de vraag naar automatiseringsoplossingen een vlucht genomen. Naast de meer mainstream oplossingen zoals digitalisering, robotisering en Internet of Things (IoT), heeft het afgelopen jaar ook kunstmatige intelligentie (KI) zich ontwikkeld als een van de snelst groeiende segmenten. Volgens de in de VS gevestigde onderzoeksorganisatie IDC, zal tussen 2014 and 2019 de wereldwijde softwaremarkt voor content analytics, discovery en cognitieve systemen meer dan verdubbelen, en uitkomen op een marktwaarde van zo’n $9,2 miljard. Tegen 2025 zal de technologie naar verwachting zelfs fungeren als een katalysator voor een gigantische potentiële economische impact van tussen de $5 biljoen – $7 biljoen.
“Kunstmatige Intelligentie komt snel in de volwassenheidsfase en biedt geweldige potentie om de manier waarop organisaties zakendoen, en contact hebben met hun klanten en werknemers, te hervormen”, zegt Paul Daugherty, Chief Technology Officer van Accenture. Bedrijven zijn begonnen in te springen op het potentieel dat in het vooruitzicht ligt. Zo toont onderzoek van Accenture aan dat 70% van bestuurders vandaag de dag significant meer investeert in KI-gerelateerde technologieën dan twee jaar geleden, waarbij 55% aangeeft dat ze van plan zijn om machine learning en KI te gaan integreren.
Ondanks alle aandacht voor en investeringen in het fenomeen, worstelen organisaties nog altijd – zoals gebruikelijk met nieuwe technologieën – met het opstellen van artificial intelligence-strategieën, het succesvol integreren van de technologie binnen de bedrijfsvoering en het commercialiseren ervan. Voorbeelden van voorlopers zijn er wel, maar deze groep bestaat nog uit een select gezelschap dat kan profiteren van hun first mover voordeel in de markt. Zo heeft een wereldwijd olie- en gasbedrijf een op AI gebaseerde robot getraind om te helpen bij een meer nauwkeurige en efficiëntere manier van het beantwoorden van facturatievragen van zijn leveranciers, en gebruikt een bank in de VS de technologie om hypotheekmakelaars te ondersteunen bij het afsluiten van financiële producten.
“Momenteel is er een gebrek aan geavanceerde automatisering”, zegt Chetan Dube, President en CEO van IPsoft. Met dat gegeven in het achterhoofd ging het in New York gevestigde bedrijf op zoek naar samenwerkingsmogelijkheden met grote corporate organisaties, die IT kunnen vertalen naar toegevoegde waarde. Onder de meest recente partners die zich bij IPsoft hebben aangesloten zijn ook Accenture en Deloitte te vinden. “De rol van spelers zoals Accenture en Deloitte is essentieel om te garanderen dat organisaties het potentieel van autonome en cognitieve technologieën vertalen in zakelijke resultaten”, aldus Dube.
Accenture heeft gezamenlijk met IPsoft een Amelia praktijkgroep gevormd (Amelia verwijst naar IPsoft’s cognitive agent, of ‘digitale werknemer’, genaamd Amelia). De adviesorganisatie zal Amelia’s platform gebruiken om go-to-market strategieën, oplossingen en adviesdiensten te ontwikkelen rondom de implementatietrajecten van virtual agent-technologie voor klanten in verschillende sectoren, met een initiële focus op het bankwezen, verzekeraars en de reisbranche. “Door Amelia uit te rusten met Accenture’s brede industriekennis, technologische kennis en vermogen om op te schalen, kunnen we samen bedrijven helpen om de volledige potentie van de volwassen KI technologie te realiseren.”
De deal met Deloitte Consulting is soortgelijk – de twee bedrijven zullen hun expertise bundelen om een “totaalpakket aan diensten” te ontwikkelen op het gebied van artificial intelligence. Ranjit Bawa, Principal bij Deloitte Consulting, licht toe: “Door samen te werken met IPsoft, bouwen wij oplossingen die problemen van klanten daadwerkelijk verhelpen en nieuwe kansen creëren voor kostenbesparing. Met onze vergaande industriekennis en IPsoft’s innovatieve diensten treden we vanaf nu op de voorgrond.”
Dube voegt toe: “CEO’s vragen om snelle opbrengsten en weten dat digital first voor een significant concurrentievoordeel zorgt. Deloitte begrijpt de waarde van onze geavanceerde oplossingen bij de levering van complete, digitale diensten, waarmee klanten in staat zijn om zich op de wereldwijde markten te onderscheiden.”