PwC werft accountants en adviseurs op het voetbalveld

30 november 2015 Consultancy.nl

PwC organiseert in samenwerking met de KNVB en Players United bij iedere thuiswedstrijd van het Nederlands elftal de ‘Oranje Selectie’, een evenement waarop een geselecteerde groep studenten in de ArenA kennis kunnen maken met PwC. Hiermee wil het Big Four kantoor niet direct nieuwe collega’s werven, maar investeert het vooral in employer branding op de lange termijn.

PwC is sinds 1992 sponsor van de KNVB en heeft op die wijze altijd een verbinding gehad met het Nederlands elftal en het Nederlandse voetballandschap. “In het verleden nodigden we wel eens besturen van studieverenigingen uit, om na een inhoudelijk programma op kantoor een wedstrijd mee te pakken”, vertelt Niels Wiertz, Content-, Community & Conversiemanager WerkenbijPwC, tegenover recruitmentvakblad Werf&. Uit dat gedachtegoed heeft het accountants- en advieskantoor recentelijk een nieuw arbeidsmarktconcept ontwikkeld.

In samenwerking met de KNVB en Players United heeft PwC de ‘Oranje Selectie’ in het leven geroepen. Tijdens dit terugkerende evenement – bij iedere thuiswedstrijd van het Nederlands elftal wordt een editie georganiseerd – kunnen tweede- en derdejaars studenten en net-afgestudeerden kennismaken met PwC. Een groep van 44 jonge talenten wordt uitgenodigd – vier elftallen – om deel te nemen aan een selectieprogramma, dat wordt geleid door oud-voetbalinternational Arthur Numan, die onder meer gespeeld heeft voor de Glasgow Rangers en PSV. Na een ‘persconferentie’ waarin deelnemers vragen kunnen stellen aan Numan en een partner van PwC, volgen de talenten een teambuildingworkshop en een voetbalclinic. 

“Alles in voetbalsferen”, vertelt Wiertz in Werf& over de dag. Kunnen voetballen is volgens hem geen vereiste, maar sportiviteit is wel gewenst, zegt hij. “En we vragen een motivatie aan de deelnemers; of ze in een regel of vijf kunnen aangeven waarom ze in de selectie willen.” Wiertz benadrukt wel dat het niet om een selectiedag gaat, maar meer om lange termijn employer branding. “En het is ook niet zo dat de winnaars meer kans hebben op een baan dan de anderen.”

Voor de zekerheid kijken er toch twee PwC’ers als ‘assistent-coach’ mee tijdens de dag, om te kijken of er mogelijke toekomstige collega’s in de elftallen zitten. Zo hebben ze er “al wel een nieuwe collega aan overgehouden”, aldus Wiertz in Werf&. “We willen vooral mensen laten kennismaken met onze organisatie, en naar huis laten gaan met een goed gevoel. Maar deze dag is niet voor directe werving bedoeld.”

Tijdens de workshop en de voetbalclinic worden de deelnemende talenten beoordeeld op hun teamprestaties, inzet en doeltreffendheid. Het ‘elftal’ dat het beste presteert mag diezelfde avond de wedstrijd van het Nederlands elftal van dichtbij meemaken – zij mogen plaatsnemen in een dug-out vlak achter de zitplaatsen van het Nederlandse voetbalelftal. De andere deelnemende teams krijgen een andere plek op de tribune om de wedstrijd te volgen.

More on: PwC
Netherlands
Company profile
PwC
PwC is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

PwC is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.