Verzekeraars kunnen leren van startups en scale-ups

06 oktober 2015 Consultancy.nl

Verzekeraars kunnen op diverse vlakken leren van startups, stelt Rianne Muijsert, adviseur bij ITDS, een consultancybureau gespecialiseerd in de financiële sector. In dit artikel zet ze een aantal leerpunten op een rij.

Startups schieten als paddenstoelen uit de grond en één ding hebben ze allemaal gemeen: als het aankomt op digitalisering en innovatie zijn ze de meeste gevestigde bedrijven een grote stap voor. De “Ubers” en “Airbnb’s” – ook bekend als unicorns – van deze wereld maken het verschil op het gebied van klantbediening en klantbeleving, hiermee zetten zij bestaande markten op z’n kop. Gevestigde bedrijven in de markt moeten kritisch gaan kijken naar hun bestaande business model zodat ze mee kunnen in de huidige markt.

Start up

Hoe zit dit bij verzekeraars? Wat kunnen zij verwachten en wat kunnen zij leren van succesvolle startups, of scale-ups? Om op die vragen een duidelijk antwoord te krijgen moeten we eerst kritisch kijken waar startups gevestigde bedrijven inhalen en waar zij het verschil maken. Veelal beginnen startups vanuit een ander startpunt en kijken zij eerst naar de behoefte van de klant, om hier vervolgens met een passend product op in te spelen. Bij bestaande verzekeraars wordt er andersom geredeneerd: er wordt vaak dan eerst gekeken naar een type product en vervolgens naar wat de (constant veranderende) klant daarvan vindt. 

Startups maken veel gebruik van de nieuwste technologieën en innovaties. Die vertalen zij door naar een perfect design. Hiermee spelen zij perfect in op de klantbeleving. Het gebruik van nieuwe technologieën is niet iets waar de meeste verzekeraars om bekend staan. Maar juist door technologieën op de juiste manier in te zetten zouden ook bestaande verzekeraars kunnen zorgen voor een optimale klantbeleving.

Nieuwe technologieën kunnen worden ingezet via web, mobiel en apps. Daarbij speelt data een belangrijke rol. Een goed voorbeeld hiervan zien we terug in het toenemende gebruik van adaptory design websites. Dit zijn websites waarbij data optimaal gebruikt wordt om een zo persoonlijk mogelijke webpagina aan de klant aan te bieden. Aan de hand van het klikgedrag van klanten kan de website ingericht worden op de klantbehoefte. Naast het inrichten op basis van het klikgedrag kan de website ook ingericht worden door te kijken naar de locatie van de bezoeker en het soort device wat de bezoeker gebruikt; zo wordt een website getoond die afgestemd is op de unieke bezoeker!

Apps kunnen verzekeraars bijvoorbeeld inzicht geven in de levensstijl van consumenten

Ook op het gebied apps kunnen verzekeraars kijken naar technologische trends in de markt. Het gebruik van Health apps en Fitbits (armband die alle bewegingen meet) neemt toe. Hierop kunnen vooral zorgverzekeraars inspelen. Een voorbeeld van een verzekeraar die gebruik maakt van deze technologie is Generali. Door hun samenwerking met de Zuid-Afrikaanse verzekeraar Discovery bieden zij hun verzekerden het vitaliteitsprogramma ‘Vitality’ aan. Via dit programma kunnen verzekerden een professionele gezondheidscheck laten doen. Daarbij wordt aan de hand van verschillende metingen gekeken in welke mate de verzekerde een gezonde levensstijl heeft en worden er tips gegeven hoe zij eventueel hun gezondheid kunnen verbeteren. Door middel van een overzichtelijke app kunnen resultaten worden ingezien. Verzekerden met een gezonde levensstijl of die hun levensstijl verbeteren krijgen van Generali korting op producten op het gebied van fitness, reizen en vrije tijd.

Kortom, techniek en data maken het voor verzekeraars mogelijk om de klant optimaal te bedienen. Klantbeleving is key om mee te gaan in een constant veranderde markt. Now’s the time to start(up)!

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup