Vijftien adviesbureaus erkend voor pro bono projecten

22 september 2015 Consultancy.nl

Consulting Magazine organiseerde onlangs de tweede editie van zijn jaarlijkse ‘Excellence in Social and Community Investments’ gala en awards diner. De ceremonie is erop gericht om erkenning te geven aan de uitzonderlijke inspanningen van consultancybureaus en hun werknemers, die het afgelopen jaar de grootste sociale impact hebben gehad. In totaal gingen vijftien adviesbureaus naar huis met een award.

De adviesbranche voert wereldwijd een bijzonder grote hoeveelheid pro bono projecten uit. Onder ‘pro bono’ consulting vallen bijvoorbeeld “free consulting”, projecten met aanzienlijke kortingen, initiatieven om de maatschappij te helpen, vrijwillige projecten op initiatief van werknemers en andere projecten die investeren in het sociale en maatschappelijke domein.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) komt echter wel met een prijskaartje – consultancybureaus investeren jaarlijks honderden miljoenen, mogelijk zelfs miljarden euro’s aan tijd en moeite in projecten die een sociaal of gemeenschappelijk doel steunen. Enerzijds houden consultants een voldaan gevoel over aan zulke projecten, anderzijds dragen deze bij aan een beter imago van het bureau en kan het voordelen opleveren op het gebied van werving en betrokkenheid van werknemers.

Pro bono work

Om officieel erkenning te geven aan de mvo-inspanningen van management consultancybureaus en hun projecten, heeft Consulting Magazine vorig jaar het ‘Excellence in Social and Community Investments’ awardinitiatief gelanceerd. Onlangs organiseerde het tijdschrift de tweede editie van de prijsuitreiking, die plaatsvond tijdens een groots galadiner in Le Parker Meridien in New York. Een overzicht van de vijftien winnaars van 2015 en hun mvo initiatieven:

A.T. Kearney – Type initiatief: Pro Bono - Klant: Feeding America
Bain & Company - Type initiatief: Pro Bono - Klant: Endeavor
The Boston Consulting Group - Type initiatief: Pro Bono - Klant: The United Nations
Deloitte Consulting - Type initiatief: Pro Bono - Klant: My Brother's Keeper Alliance
- Huron Consulting Group - Type initiatief: Pro Bono - Klant: Test Positive Awareness Network (TPAN)

AT Kearney - Bain & Company - BCG - Deloitte - Huron

- IBB Consulting - Type initiatief: Vrijwillig werknemer-initiatief - Klant: DIL Jattal School
- Jabian Consulting - Type initiatief: Pro Bono - Klant: Girl Scouts Hornets’ Nest Council
KPMG - Type initiatief: Werk met maatschappelijke impact- Klant: Junior Achievement USA
- McGladrey - Type initiatief: Werk met maatschappelijke impact– Klant: diverse partijen
- North Highland - Type initiatief: Pro Bono - Klant: Alexander Youth Network

IBB - Jabian - KPMG - McGladrey - Northhighland

Protiviti - Type initiatief: Werk met maatschappelijke impact - Klant: i on hunger
PwC - Type initiatief: Werk tegen aanzienlijke korting - Klant: International Rescue Committee (IRC)
- Sapient - Type initiatief: Pro Bono - Klant: No Greater Sacrifice (NGS)
- Slalom Consulting - Type initiatief: Pro Bono - Klant: Atlanta Ronald McDonald House Charities
- West Monroe Partners - Type initiatief: Pro Bono - Klant: CommunityHealth

Protiviti - PwC - Sapient Government Services - Slalom - Westmonroe

“Vaak besteden we aandacht aan adviesbureaus die goed presteren en nu willen we die bureaus erkennen die goed doen”, aldus Joseph Kornik, uitgever en hoofdredacteur van Consulting Magazine. “We voelen ons vereerd om de onbaatzuchtige inspanningen van deze bureaus in de spotlights te zetten.”