McKinsey & Company koopt design adviesbureau Lunar
Om zijn vaardigheden op het gebied van design en digital te verbeteren heeft McKinsey & Company internationaal design adviseur Lunar overgenomen. Zo’n 80 werknemers maken de overstap naar McKinsey, financiële details van de transactie zijn niet bekendgemaakt. Lunar blijft onder zijn eigen merk en vanuit zijn eigen kantoren opereren.
Hoewel de functie tot de belangrijkste eigenschappen van een product behoort, is er de afgelopen decennia ook steeds meer aandacht gekomen voor het ontwerp – of design – van producten. Door massaproductie kan tegenwoordig bijvoorbeeld iedereen een bepaald stuk gereedschap maken. Om onderscheidend te zijn wordt het uiterlijk en hoe het stuk gereedschap in de hand ligt daardoor van cruciaal belang. Apple geldt als een van de bekendste voorbeelden – het bedrijf wist zich van underdog tot marktleider te ontwikkelen door zich met name te focussen op het leveren van producten met zeer veel aandacht voor design. Mede door de gigantische opkomst van Apple is de aandacht voor design ineens bij veel meer bedrijven te vinden – onder meer Google, Facebook, Unilever en Philips investeren gigantische hoeveelheden geld aan het inhuren of zelfs opkopen van designbureaus om zo hun merk en gebruikerservaring te verbeteren.
Afgelopen vrijdag werd bekend dat McKinsey & Company – ’s werelds grootste en volgens velen meest prestigieuze strategie consultancybureau – Lunar heeft overgenomen. Het design adviesbureau, opgericht in 1984, geeft advies op een grote verscheidenheid aan design-gerelateerde gebieden, van het verbeteren van het uiterlijk van producten tot het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid. Lunar helpt zijn klanten bij het verbeteren van hun merk door volgens eigen zeggen hun producten een competitief voordeel te geven in de vorm van uitmuntende design en vormgeving. Bekende bedrijven die van Lunar’s diensten gebruik hebben gemaakt zijn onder andere Apple, HP, Philips en SanDisk. Het bureau heeft zijn hoofdkantoor in San Fransisco, heeft verder kantoren in Chicago, Hong Kong en Munchen, en heeft zo’n 80 werknemers in dienst.
De overname stelt McKinsey & Company in staat om klanten toegang te bieden tot een scala aan designvaardigheden. Deze vaardigheden openen de deur voor oplossingen op veel verschillende disciplinaire vlakken, waaronder de vormgeving van producten, maar ook strategieën, business modellen en cultuurtrajecten. Lunar’s dienstenaanbod wordt toegevoegd aan de dienstenportfolio’s van onder andere McKinsey Digital, de Marketing & Sales praktijk en Business Technology Office (BTO).
John Edson, President van Lunar, over de deal: “Dit nieuws is slechts het laatste bewijsstuk voor de ontwikkeling van design tot een onmisbaar ingrediënt voor het bedrijfsleven. Overtreffend design en ontwikkelingstalent vormt de brug die strategie met de realiteit verbindt – door het identificeren, in perspectief zetten en leveren van kansen en impact via tastbare oplossingen.”
Design en management consultancy
McKinsey is niet het eerste grote consultancybureau dat designexpertise in huis haalt. Accenture kocht Fjord in 2013, terwijl de Digital-praktijk van BCG – BCG Digital Ventures – recent Strategic & Creative (S&C) overnam, een digitaal designbureau gevestigd in Sydney, Australië. Eerder, in december 2012, nam Booz & Company – het huidige Strategy& (sinds de aankoop en rebranding door PwC) – Axon Advisory over, wat de basis vormde voor Booz Digital.
In september vorig jaar breidde McKinsey nog zijn digitale marketing capaciteiten uit met de overname van het Amerikaanse Agiliti.