Retail snelst groeiende segment van consultancymarkt
De retail sector is wereldwijd het snelst groeiende marktsegment van de consultancymarkt. Volgens een nieuw onderzoeksrapport zullen uitgaven voor retail-consultancydiensten het komende jaar met 12% toenemen, aangedreven door een aantal enorme trends die van invloed zijn op de sector, zoals digitalisering, omnichannel en het creëren van toekomstbestendige supply chains.
Ieder jaar voert Source Information Services (Source) onderzoek uit naar de staat van de consultancymarkt. Het meest recente onderzoek laat zien dat, vanuit een marktperspectief, de retail consultancy een gigantische groei doormaakt. De analisten ondervroegen meer dan 2.500 (senior) eindgebruikers van adviesdiensten in grote consultancymarkten, waaronder leidinggevenden in retail en FMCG (fast moving consumer goods). Een van de conclusies was dat de retailsector sneller zal groeien in het gebruik van management consultants dan welke andere sector dan ook in 2015. Met een voorspelde groei van 12% in verwachte uitgaven presteert de sector veel hoger dan andere marktsegmenten, zoals de technologie, media & telecomsector (+7%) en financiële dienstverlening (+6%), een segment dat goed is voor een kwart van de wereldwijde adviesmarkt.
Leidinggevenden in de retailsector geven een aantal redenen voor hun sterke vraag naar externe adviseurs, en niet heel verrassend staan businessmodel transformatie en digital op de lijst. In volwassen markten ondervinden retailers steeds meer concurrentie van discount ketens, bovendien worstelen ze met de digitale revolutie die op de markt afkomt en het voldoen aan de veranderende behoeftes van consumenten (bijv. Y generatie). Ook hebben retailers moeite met het implementeren van een omnichannel gedachtegoed binnen de organisatie, anno 2015 een randvoorwaarde voor succes, en de daaraan gekoppelde impact op de bedrijfsvoering en keten. Volgens het onderzoek van Source staat omnichannel dit jaar boven aan de prioriteitenlijst van 60% van de retail managers.
Andere topprioriteiten in de retailindustrie voor 2015 zijn onder andere het verbeteren van de klantervaring (customer experience), het optimaliseren van productportfolio’s en het investeren in IT systemen. Net als zo veel transformaties gaan dergelijke strategische transities vaak gepaard met de inhuur van extern advies en ondersteuning, waarvan een groot deel wordt aanbesteed aan management consultants. “Retail is een broeinest van activiteit voor consultants. In volwassen consumentenmarkten ondergaan retailers steeds meer stevige concurrentie in een tijd dat ze zelf nog proberen om redelijke marges te verkrijgen met hun online bedrijfsactiviteiten. Daarbuiten is wetgeving een stijgende zorg”, zegt Fiona Czerniawska, mede-oprichter van Source. Als gevolg van de ontwikkelingen zal bijna drie kwart van de retailers wereldwijd (68%) meer geld uitgeven aan bedrijfsadvies. Een significante minderheid – bijna een van de tien – verwacht in 2015 minder uit te geven aan externe adviseurs.
Voor retail consultancybureaus betekent het mooie vooruitzicht niet noodzakelijk een periode van rozengeur en zonneschijn – de concurrentie in het segment is hoog. Grote spelers in de markt investeren fors in het verdiepen en verbreden van hun aanbod, terwijl ondertussen de traditionele strategiebureaus iets naar beneden afdwalen in de waardeketen om de aansluiting te vinden tussen operationele retail-activiteiten en hun strategy consulting portfolio. Bovendien hebben grote IT-spelers belangrijke stappen genomen om hun zakelijke expertise te bundelen met IT-dienstverlening om te kapitaliseren op de rooskleurige vooruitzichten in het digital-domein. Afgeschilderd tegen deze achtergrond zullen zowel het behouden van concurrerende tarieven als het tonen van marktleiderschap in expertise en uitvoering een zeer belangrijke rol gaan spelen.
* De groei voorspellingen voor de energie- en zorgmarkten zijn schattingen. Zie de artikelen ‘Energie en nuts adviesmarkt groeit naar 11 miljard’ en ‘Zorg consultancymarkt groeit wereldwijd naar 6.3 miljard’ voor meer gedetailleerde informatie over de marktontwikkeling en vooruitzichten voor 2015.