Marketeers skeptisch over restaurant &samhoud places
Begin februari maakte &samhoud bekend dat het van plan is om een lounge en 2-sterrenrestaurant genaamd ‘&samhoud places’ te openen. Het restaurant, dat wordt gevestigd op de boulevard van het Oosterdokseiland in Amsterdam, opent in de zomer zijn deuren. Moshik Roth, die al eerder met &samhoud werkte in ‘t Brouwerskolkje in Overveen, wordt de chef van het restaurant. In de afgelopen weken heeft Salem Samhoud, oprichter van het adviesbureau, in verschillende media grote plannen aangekondigd met het nieuwe initiatief. Vooraanstaande merkstrategie en marketing experts zijn echter skeptisch over de plannen van het adviesbureau.
Onvoldoende verband tussen toprestaurant en adviesbureau
In het artikel ‘Uit eten bij de adviseur’ vroeg het FD verschillende toonaangevende marketeers naar hun mening over ‘&samhoud places’. De adviseurs plaatsten diverse kanttekeningen bij het initiatief. Zo zijn twee adviseurs van mening dat er onvoldoende verband bestaat tussen de twee partners: “Wat hebben een toprestaurant en een management consulting bedrijf gemeen in de ogen van klanten? Ik kan het niet bedenken” aldus Ilan Roos (partner bij Idephix Merkingenieurs). “Wordt uit eten gaan een bijzonderder ervaring als het restaurant de naam draagt van een organisatieadviesbureau? Ik dacht van niet” zegt Niels Willems (partner van Business Openers).
Naam en branding van &samhoud places werkt verwarrend
Roos en Willems zijn daarnaast kritisch over de keuze voor de naam en het logo. “De keuze voor de naam en het logo werken verwarrend. Als ik een tweesterrenrestaurant zoek, kom ik uit bij een adviesbureau” zegt Ilan Roos. Willems: “Ik kan niet anders bedenken dan dat de naamgever het gewoon lekker vindt om zijn naam erop te plakken”.
Volgens Roos is het opmkerkelijk dat het restaurant de naam draagt van &samhoud, in tegenstelling tot het vorige restaurant wat de naam droeg van de kok: &Moshik. “Topkoks zijn de merken in haute cuisine, niet de namen van de restaurants: als Sergio Herman morgen een nieuw restaurant begint in Alkmaar, dan loopt zijn Zeeuwse ‘Oud Sluis’ leeg en staan de mensen in Alkmaar in de rij. En zo is het ook met Moshik Roth, die nu zijn naam verbindt aan de &samhoud places. Zonder Moshik geen &samhoud places, maar omgekeerd gaat die vlieger niet op.”
Bijzonder en onderscheidend
Toch zijn de adviseurs niet alleen skeptisch. Zo noemt Gijs van Wulfen (grondlegger van de Voort Innovatiemethode) het initiatief “innovatief” omdat “een adviesbureau en een sterrenrestaurant een nieuwe combinatie oplevert”. En volgens Barbera Wolfensberger (directeur van FHV BBDO) is er een aanzienlijke kans dat de formule “garant kan staan voor een bijzonder en onderscheidend restaurant”. In de zomer zal duidelijk worden of het nieuwe concept van &samhoud succesvol is.