Roland Berger voert audit uit voor ProRail en Syntus

29 maart 2012 Consultancy.nl

ProRail en Syntus moeten de treinen op het traject tussen Arnhem-Winterswijk intensiever aansturen. Ook moeten de bedrijven nog meer investeren in de infrastructuur en het treinmaterieel. Alleen wanneer deze randvoorwaarden worden doorgevoerd zullen de prestaties op de spoorlijn significant verbeteren. Reizigers moeten wel een lange adem hebben - resultaten worden pas merkbaar vanaf 2013. Dat concludeert Roland Berger in het rapport Audit spoortraject Arnhem Winterswijk.

Spoorttraject Arnhem-Winterswijk
Ondanks het feit dat er in de afgelopen jaren meer dan €1 miljoen is geïnvesteerd in de spoorlijn, kampt het traject Arnhem-Winterswijk nog steeds met bovengemiddelde rituitval en vertraging. In de OV-klantenbarometer 2010 was het de minst gewaardeerde regionale treindienst van Nederland. Om mogelijke verbeteringen in kaart te brengen hebben ProRail en Syntus begin 2012 het strategie adviesbureau ingehuurd om het spoortraject door te lichten.

Bijzondere kenmerken
Het onderzoek van Roland Berger bevestigt dat de spoorlijn Arnhem-Winterswijk bijzondere kenmerken heeft in vergelijking tot veel andere trajecten. De spoorlijn heeft veel overwegen, een combinatie van verschillende beveiligingssystemen en enkel spoor tussen Zevenaar en Winterswijk, waardoor er veel kruisingen zijn. Het maakt de hoogfrequente dienstregeling met vier keer per uur een trein kwetsbaar. Ook de ligging in het totale spoornet speelt mee. Op station Arnhem is veel interactie tussen goederentreinen, NS- en ICE treinen. Een derde van de 18.000 reizigers tussen Winterswijk en Arnhem stapt er over.

Aanbevelingen
ProRail en Syntus hebben op basis van het onderzoek meteen drie aanbevelingen doorgevoerd. Zo hebben de Verkeersleiding van Syntus en ProRail afgesproken om de bijsturing aan te scherpen door vanaf 1 maart eerder te kiezen voor het laten vervallen van één rit als daarmee de punctualiteit behouden kan worden van andere ritten. Ook is er afgesproken dat bij vertraging de trein tussen Winterswijk en Zevenaar keert in Zevenaar en niet meer doorrijdt naar Arnhem. Zo ontstaat er ruimte op het baanvak en kunnen reizigers weer sneller zonder vertraging reizen. Ten derde, Syntus heeft voorgesteld om dit voorjaar nog in Arnhem de vertrek- en aankomstsporen van de Syntus-treinen om te draaien. Voordeel hiervan is dat bij eventuele vertraging, de vertrekkende trein niet meer hoeft te wachten tot de aankomende Syntus-trein is gepasseerd.