Roland Berger: Luchtvaartindustrie moet innoveren

28 juli 2011 Consultancy.nl

De megaorders voor Airbus van ruim 700 vliegtuigen, zoals eind juni aangekondigd op de internationale luchtvaartshow in Le Bourget, geven aan dat de Europese luchtvaartindustrie weer opkrabbelt na de financiële crisis. De groeivooruitzichten in de luchtvaartindustrie worden volgens Roland Berger Strategy Consultants echter deels overschaduwd door besparingen in de publieke sector. Innovaties door onder andere de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten en het verkennen van nieuwe markten worden daarmee steeds belangrijker. Dat blijkt uit de jaarlijkse luchtvaartstudie van het strategisch adviesbureau onder 110 topmanagers uit zes Europese landen.

Innovaties binnen en buiten de luchtvaartindustrie
"De markt is in hoog tempo bezig de groeipercentages van voor de crisis opnieuw te realiseren," aldus Toon Stilma, project manager bij Roland Berger in Nederland. "Ruim 90% van de ondervraagde bedrijven zet hiertoe actief in op de ontwikkeling van nieuwe producten en maken plannen om de komende jaren uit te breiden naar services." Dit laatste geldt in het bijzonder voor de OEMs, die traditioneel slechts 12% van de omzet uit Maintenance, Repair & Overhaul halen en hier belangrijke groeikansen zien.

Van de ondervraagden geeft zelfs 22% aan te kijken naar toepassingen van hun producten en diensten buiten de luchtvaart. Het gebruik van de technologieën uit de luchtvaart in andere sectoren biedt volgens Roland Berger zeker mogelijkheden voor groei. "Kennis, producten en diensten uit de luchtvaartindustrie kunnen goed toegepast worden in andere industrieën, zoals automotive, energie en medische technologie. Innovatieve aanpassingen op bestaande producten, zoals vliegtuigmotoren, kunnen zo bijvoorbeeld leiden tot een positie in industriële gasturbines," aldus Stilma.

Verkennen van nieuwe markten
Ook toont 64% van de organisaties interesse in het aanboren van nieuwe geografische markten om de risico's van hun smalle productportfolio's en bestaande klantenbasis te beperken. Uit het onderzoek blijkt dat China, India, Brazilië en het Midden-Oosten als de belangrijkste nieuwe groeimarkten worden beschouwd. Ook Nederlandse partijen, zoals Fokker en Avio-Diepen spelen al een actieve rol in deze markten.

Hoewel organische groei een top prioriteit is voor de luchtvaartindustrie, bekijkt meer dan 70% van de bedrijven weer actiever dan tijdens de crisis de mogelijkheden voor fusies en overnames om nieuwe markten aan te boren of hun aandeel in de bestaande markt te vergroten. Roland Berger verwacht dan ook dat het aantal fusies en overnames zal toenemen. Groei door M&A geldt niet alleen voor Europese bedrijven, in toenemende mate zullen zij zelf overgenomen worden. Stilma: "In het bijzonder Chinese bedrijven zijn actief op zoek naar partijen om voet aan de grond te krijgen in de Europese markt en partners te vinden met hoogwaardige technologie voor de ontwikkeling van hun eigen vliegtuigprogramma's."

Over het onderzoek
Het onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants is uitgevoerd onder 110 topmanagers uit zes Europese landen. De studie brengt jaarlijks de belangrijkste ontwikkelingen in de luchtvaartindustrie in kaart. Deze zijn bij elkaar gebundeld in het rapport 'Top Management Issues Radar 2011 - European Aerospace & Defense Industry'.