PwC: Sportindustrie groeit door OS en WK Voetbal

10 januari 2012 Consultancy.nl

Ondanks het voortdurende verontrustende economische klimaat is de wereldwijde sportindustrie blijven groeien met grote sportevenementen, die populairder blijken te zijn dan ooit. Wereldwijd zullen de uitgaven aan sport met gemiddeld 3,7% per jaar stijgen naar $145 miljard in 2015. De Olympische Spelen in Londen en het WK Voetbal in Brazilië zullen de bestedingen opstuwen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Global Sports Market Outlook to 2015’ door adviesbureau PwC.

De uitgaven in de sportmarkt zullen in 2011 met 2,2% dalen tot $118,7 miljard. PwC verklaart de afname door de sterke groei in 2010, toen het WK Voetbal in Zuid-Afrika de markt met 7,9% deed groeien. De markt zal het tij echter snel keren en in de komende jaren sterke groei laten zijn. “De cake rijst. De echte competitie draait erom wie het meest vermakelijke en boeiende aanbod kan bieden. Diegene zal de grootste plakjes cake kunnen claimen”, zei Julie Clark, hoofd van PwC’s internationale sport business-afdeling.

Download het rapport Global Sports Market Outlook to 2015

Verschillen per regio
De Noord-Amerikaanse regio, die ongeveer 41% van de totale wereldwijde sportomzet uitmaakt, zal tot 2015 met gemiddeld 4% per jaar groeien. De kleine Zuid-Amerikaanse markten doen het beter met een verwachtte jaarlijkse groei van 4,9%. In de opkomende landen Brazilië, Rusland, India en China, waar sportuitgaven tussen 2006 en 2010 gemiddeld 7,7% toenamen, zal de groei in de komende vijf jaar afzwakken. PwC verwacht een groei van gemiddeld 4,5% tot 2015 voor de BRIC-landen.

Handelskanalen zullen mixen
Ticketverkoop zorgt voor ongeveer een derde van de totale sportomzet, en zal in 2015 $44,7 miljard opleveren, aldus PwC. Terwijl de ticketverkoop in de komende jaren met ongeveer 2,5% per jaar groeit, zal de industrie vooral door mediarechten en sponsoring worden gestimuleerd. Organisatoren proberen sport en entertainment met elkaar te combineren om meer mensen naar hun evenementen te lokken.

Groei sponsoring
De bestedingen aan sponsoring zullen gemiddeld 5,3% per jaar toenemen tot $45,3 miljard. In Noord-Amerika zal die groei 6,1% zijn, in de Europese markt 5,3%, de Zuid-Amerikaanse markt zal met 4,9% groeien en Azië met 4,4%. De categorie sponsoring kromp 3,2% in 2009, maar herstelde zich vorig jaar met een groei van 11%. “Sponsors, de snelst groeiende bron van inkomsten in de sportindustrie, blijven aantrekkelijk voor sport tijdens de economische recessie. Dat blijkt uit de beperkte terugval in 2009 en de dubbelcijferige groei in 2010”, laat PwC in zijn rapport weten.

pwc global sports market

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over