PwC: Sportindustrie groeit door OS en WK Voetbal

10 januari 2012 Consultancy.nl

Ondanks het voortdurende verontrustende economische klimaat is de wereldwijde sportindustrie blijven groeien met grote sportevenementen, die populairder blijken te zijn dan ooit. Wereldwijd zullen de uitgaven aan sport met gemiddeld 3,7% per jaar stijgen naar $145 miljard in 2015. De Olympische Spelen in Londen en het WK Voetbal in Brazilië zullen de bestedingen opstuwen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Global Sports Market Outlook to 2015’ door adviesbureau PwC.

De uitgaven in de sportmarkt zullen in 2011 met 2,2% dalen tot $118,7 miljard. PwC verklaart de afname door de sterke groei in 2010, toen het WK Voetbal in Zuid-Afrika de markt met 7,9% deed groeien. De markt zal het tij echter snel keren en in de komende jaren sterke groei laten zijn. “De cake rijst. De echte competitie draait erom wie het meest vermakelijke en boeiende aanbod kan bieden. Diegene zal de grootste plakjes cake kunnen claimen”, zei Julie Clark, hoofd van PwC’s internationale sport business-afdeling.

Download het rapport Global Sports Market Outlook to 2015

Verschillen per regio
De Noord-Amerikaanse regio, die ongeveer 41% van de totale wereldwijde sportomzet uitmaakt, zal tot 2015 met gemiddeld 4% per jaar groeien. De kleine Zuid-Amerikaanse markten doen het beter met een verwachtte jaarlijkse groei van 4,9%. In de opkomende landen Brazilië, Rusland, India en China, waar sportuitgaven tussen 2006 en 2010 gemiddeld 7,7% toenamen, zal de groei in de komende vijf jaar afzwakken. PwC verwacht een groei van gemiddeld 4,5% tot 2015 voor de BRIC-landen.

Handelskanalen zullen mixen
Ticketverkoop zorgt voor ongeveer een derde van de totale sportomzet, en zal in 2015 $44,7 miljard opleveren, aldus PwC. Terwijl de ticketverkoop in de komende jaren met ongeveer 2,5% per jaar groeit, zal de industrie vooral door mediarechten en sponsoring worden gestimuleerd. Organisatoren proberen sport en entertainment met elkaar te combineren om meer mensen naar hun evenementen te lokken.

Groei sponsoring
De bestedingen aan sponsoring zullen gemiddeld 5,3% per jaar toenemen tot $45,3 miljard. In Noord-Amerika zal die groei 6,1% zijn, in de Europese markt 5,3%, de Zuid-Amerikaanse markt zal met 4,9% groeien en Azië met 4,4%. De categorie sponsoring kromp 3,2% in 2009, maar herstelde zich vorig jaar met een groei van 11%. “Sponsors, de snelst groeiende bron van inkomsten in de sportindustrie, blijven aantrekkelijk voor sport tijdens de economische recessie. Dat blijkt uit de beperkte terugval in 2009 en de dubbelcijferige groei in 2010”, laat PwC in zijn rapport weten.

pwc global sports market