PwC: Recessie raakt Nederlandse omroepen fors

04 oktober 2009 Consultancy.nl

De Nederlandse televisie- en radio-omroepen moeten het dit jaar met 8,6 procent minder reclame-inkomsten doen. Als gevolg van de teruglopende reclame-inkomsten krimpt de totale televisiemarkt in 2009 met 0,1 procent naar 3,44 miljard euro. Dat geldt voor zowel commerciële als publieke omroepen.

De radiomarkt voelt de recessie nog harder en krimpt dit jaar met 4,8 procent naar 452 miljoen euro. Bovendien blijk dat publieke radiostations marktaandeel blijven verliezen aan commerciële stations.

Dat blijkt uit de Dutch Entertainment en Media Outlook 2009-2013 die accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) donderdag presenteert. Het is voor het eerst sinds jaren dat beide markten krimpen. Tot de financiële crisis vorig jaar uitbrak, ging het enkele jaren alleen maar beter met de advertentie-inkomsten van de Nederlandse omroepen.

Volgens PwC is herstel van de advertentiemarkt pas vanaf 2011 te verwachten. "Er staan de omroep slechte tijden te wachten”, stelt onderzoeker John Middelweerd. "Omroepen zijn als gevolg van teruglopende inkomsten gedwongen kosten te reduceren en nieuwe verdienmodellen te bedenken.”

Daarnaast zullen enkele zendgemachtigden samenwerking moeten gaan zoeken en zal het aanbod van het aantal publieke- en commerciële kanalen geëvalueerd moeten worden, zo stelt PwC. Volgens Middelweerd verandert het traditionele omroeplandschap de komende jaren in hoog tempo door toetreding van digitale spelers, nieuwe regelgeving, overheidsbezuinigingen en technologische ontwikkelingen.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×