PwC: Recessie raakt Nederlandse omroepen fors

04 oktober 2009 Consultancy.nl

De Nederlandse televisie- en radio-omroepen moeten het dit jaar met 8,6 procent minder reclame-inkomsten doen. Als gevolg van de teruglopende reclame-inkomsten krimpt de totale televisiemarkt in 2009 met 0,1 procent naar 3,44 miljard euro. Dat geldt voor zowel commerciële als publieke omroepen.

De radiomarkt voelt de recessie nog harder en krimpt dit jaar met 4,8 procent naar 452 miljoen euro. Bovendien blijk dat publieke radiostations marktaandeel blijven verliezen aan commerciële stations.

Dat blijkt uit de Dutch Entertainment en Media Outlook 2009-2013 die accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) donderdag presenteert. Het is voor het eerst sinds jaren dat beide markten krimpen. Tot de financiële crisis vorig jaar uitbrak, ging het enkele jaren alleen maar beter met de advertentie-inkomsten van de Nederlandse omroepen.

Volgens PwC is herstel van de advertentiemarkt pas vanaf 2011 te verwachten. "Er staan de omroep slechte tijden te wachten”, stelt onderzoeker John Middelweerd. "Omroepen zijn als gevolg van teruglopende inkomsten gedwongen kosten te reduceren en nieuwe verdienmodellen te bedenken.”

Daarnaast zullen enkele zendgemachtigden samenwerking moeten gaan zoeken en zal het aanbod van het aantal publieke- en commerciële kanalen geëvalueerd moeten worden, zo stelt PwC. Volgens Middelweerd verandert het traditionele omroeplandschap de komende jaren in hoog tempo door toetreding van digitale spelers, nieuwe regelgeving, overheidsbezuinigingen en technologische ontwikkelingen.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over