OW: Digitale media kan uitgevers 3 miljard bezorgen
Met een goede portfolio van print, interactiviteit via tablets zoals de iPad en combinaties van beide kunnen uitgevers per jaar ongeveer 3 miljard dollar omzet maken. Daarvan blijft na kannabalisatie van het eigen product 1,3 miljard dollar over. Dat meldt management consulting bureau Oliver Wyman.
Volgens de onderzoekers hebben bepaalde media als muziek, video’s, boeken en televisie de laatste jaren substantieel omzet ingeleverd door digitalisering. Omzet vloeide vaak van de mediabedrijven naar makers van apparaten en bedrijven die actief zijn op het internet. Het onderzoek van Wyman moest dan ook de vraag beantwoorden of de groeiende populariteit van e-readers en tablet pc’s zoals de Kindle en de iPad voor dezelfde omzetvermindering bij de magazines en de kranten kan gaan zorgen.
Interactief
De gratis content op internet heeft er laatste jaren voor gezorgd dat uitgevers hun papieren uitgaves steeds moeilijker konden verkopen. Dat zorgde voor een daling van de advertentieomzet. Dat heeft de omzet op internet nooit goed kunnen maken. Sommige kenners voorzien een voortzettende daling van de inkomsten, anderen zien met de komst van de iPad en andere tablets een kans in de ontwikkeling van interactieve uitgaven. Volgens onderzoek van Wyman kan dat de uitgevers 3 miljard dollar aan omzet opleveren. Daarvan blijft dus uiteindelijk 1,3 miljard dollar over.
Conclusies
Oliver Wyman doet in haar onderzoek een aantal conclusies. Zo is het duidelijk dat consumenten willen betalen voor interactieve uitgaven. Ze willen ook geen korting, maar willen voor interactieve uitgaven hetzelfde betalen als voor papieren uitgaven. Ook zitten de lezers te wachten op bundels van print en interactieve uitgaven. Hiervoor kunnen uitgevers dan hogere prijzen voor gaan vragen.
Voor nieuwe klanten blijft volgens de consultants de kracht van het papieren product sterk. Sommige van deze klanten zullen dus ook altijd een soort van printproduct blijven houden, dat kan alleen het printproduct zijn maar het kan zijn dat ze de print houden als aanvulling op interactieve uitgaven. Nieuwe klanten zijn bereid om precies hetzelfde te betalen als voor het papieren product.