Mercer: Prijs heeft grootste effect op aandeelhouderswaarde

21 mei 2010 Consultancy.nl

Prijs heeft een groter effect op aandeelhouderswaarde dan welke andere waardedrijver ook. Een studie van adviesbureau Mercer bewees dat de groei in aandeelhouderswaarde – zeventien procent - groter was dan bij de tweede groeifactor, acquisities – zestien procent. Het bepalen van de juiste prijs is dan ook een van de meest kritische en strategische beslissingen die een organisatie moet nemen.

Een te lage prijs betekent inkomensverlies terwijl een te hoge prijs ten opzichte van de concurrentie resulteert in een te lage marktpenetratie en mogelijks mislukte marktintroductie. Prijs kan schitterende productconcepten maken of doen mislukken, het kan agressieve concurrentie uitlokken, prijsoorlogen initiëren en hele markten destabiliseren.

Pricing wordt steeds belangrijker

Falende prijszetting is erg kostbaar. Toch is in Europa is het pricing vakgebied nog relatief nieuw en in volle ontwikkeling, getuige het beperkt aantal bedrijven met pricing managers in dienst. Dit aantal neemt overigens snel toe. Terwijl in veel organisatie de pricing verantwoordelijkheid nog sterk versnipperd is, zien steeds meer organisaties het belang in van een professionele pricing organisatie. ‘Pricing’ heeft niet echt een Nederlandse vertaling, het is véél méér dan prijszetting (ook prijsstrategie, de inrichting van prijsprocessen en procedures, monitoring en reporting, ontwikkelen van value selling tools, enzovoort behoren tot het domein).

Pricing Service Offering

Pricing is onderdeel van het strategy consulting segment van de adviesbranche. Adviesbureaus die pricing diensten leveren zijn met name de algemene strategy consulting spelers (b.v. McKinsey en Roland Berger ), de grotere management consultancy kantoren (b.v. Deloitte) en gespecialiseerde spelers die zich voornamelijk richten op Pricing en S&M diensten (b.v. Simon Kucher & Partners).