Marketing vormt grootste uitdaging van adviesbureaus
Uit een rapport van Source for Consulting blijkt dat het onderscheiden van concurrenten de grootste uitdaging van adviesbureaus is. Het rapport, 'Marketing consulting firms in the new decade', opgesteld op basis van input van marketeers, managers/partners en adviseurs uit de Britse adviesbranche, vond tevens dat procurement en preferred supplier lists grote zorgen vormen voor consultancy kantoren.
Enkele overige sleutelvondsten van het rapport zijn:
- De uitdaging van differentiatie wordt groter naarmate het bedrijf groter wordt.
- Bijna tweederde van de onderzochten ziet de rol van marketing als belangrijker voor de adviesbranche dan 5 jaar geleden. Bij grotere bedrijven is dit zelfs bijna driekwart van de onderzochten. Het groeiende belang onder bedrijven vertaalt zich echter niet in meer uitgaven.
- Meer dan de helft van de geënquêteerden was het eens met de stelling dat ‘we het een stuk beter konden doen als we betere informatievoorzieningen hadden’.
- Input van consultants is van levensbelang voor effectieve marketing maar is moeilijk te bewerkstelligen en is van wisselende kwaliteit. Algemeen gesproken houden adviseurs van spreken, op evenementen bijvoorbeeld, maar schrijven ze liever geen case studies, thought leadership of blogs.
Adviesbureaus worden geadviseerd om “een fundamentele herorientatie te ondernemen over wat marketing is en wat het kan bereiken". De aanbevelingen zijn:
- Focus op een aantal betrouwbare partners – zowel online als offline.
- Besteed meer tijd aan het ontwikkelen van online informatie, thought leadership, case studies, markt/klant onderzoek en industriespecifieke marketing.
- Besteed minder tijd aan brochures, advertenties, sponsoring en direct mailings.