Blauwdruk voor HR Shared Service Center bestaat niet

29 maart 2012 Consultancy.nl

Steeds meer organisaties kiezen voor het centraliseren van hun HR afdeling in een Shared Service Center (SSC). Door het toenemende belang van HR SSC's voor de bedrijfsvoering van bedrijven is er in de afgelopen jaren ook steeds meer onderzoek uitgevoerd naar best practices op het gebied van HR Shared Service Centers. Volgens consultants van Kirkman Company bestaat er geen blauwdruk voor een HR SSC. Wel zijn er verschillende lessons learned die succesvol kunnen worden toegepast op de context van een bedrijf. Deze opvallende conclusie trekt Kirkman Company in het nieuwe boek 'HR Shared Service Center Visionary Club, best practices, lessons learned'.

De bevindingen van de consultants zijn gebaseerd op de ervaringen en expertise van vooraanstaande HR-directeuren op het gebied van HR SSC, waaronder John de Waal (HR Ahold), Jille Tabak (HR Unilever), Marc Peeters (HR Philips), Nick Koot (voormalig HR ING) en Denis Sacre (voormalig HR Shell). De HR-directeuren hebben samen met Guido Braam, Sharon Janssen en Thomas Joustra van Kirkman Company hun ervaringen gedeeld en deze gebundeld in het boek.

Geen 'best practices' maar 'lessons learned'

De belangrijkste conclusie is dat elke organisatie het SSC moet optuigen op basis van zijn eigen specifieke situatie. Het gaat onder andere om de cultuur, de scope van de dienstverlening (global/local) en de interne context van een organisatie. Het boek beschrijft niet die ene manier waarop het SSC een succes wordt, maar het geeft een kijkje in de keuken. De coauteurs roepen de HR-professional op om ervaringen met andere bedrijven uit de markt te delen. Door samenwerken wordt het voor de organisatie duidelijker hoe het SSC in de eigen organisatie in te bedden.

'Voorwaarde is dat eerst op strategisch niveau wordt bepaald waarom een SSC wordt opgetuigd en wat de impact op de organisatie is. Wie wil je zijn?', aldus Sharon Janssen. Guido Braam vult aan: 'Te vaak wordt onderschat hoe belangrijk de kwaliteit van SSC's zijn, niet alleen die van HR. Bedenk maar eens hoeveel klanten je kwijt kan raken door chagrijnige medewerkers die de klant niet ontzorgen'. Hier sluit Jille Tabak (HR Unilever) zich bij aan: 'Goede dienstverlening gaat niet om naar de klant lachen, maar om de klant te laten lachen.'

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup