Hay Group: Weinig vrouwen in top van Marketing
Vrouwen aan de marketingtop zijn aanmerkelijker jonger dan hun mannelijke evenknieën. Dit is een van de conclusies van trendanalyse over de jaren 2007, 2008 en 2009 uitgevoerd door adviesbureau Hay Group. De uitkomst laat onverlet dat nog maar weinig vrouwen in de top zijn vertegenwoordigd: binnen de marketingfunctie bedraagt dat percentage 17.
Volgens Eline Walda, communicatieadviseur van One Stop Marketing Shop, is de gebrekkige doorstroming naar topfuncties het gevolg van de angst bij vrouwen om de balans tussen werk en privé kwijt te raken. Senior posities betekenen immers meer verantwoordelijkheid, stress en inspanning. Een andere reden is wellicht dat vrouwen ten opzichte van mannen meer voldoening ontlenen aan inhoud dan aan prestige. Uit de studie van Hay Group blijkt dat parttime werken inmiddels ook is doorgedrongen tot de hogere functieniveaus binnen marketing. De parttimefactor binnen hogere functies ligt op 90%.
Het leeftijdsverschil in de marketingtop komt doordat de meeste vrouwelijke veertigers rond hun dertigste anders zijn gaan werken en dat de huidige generatie dertigers dat niet heeft gedaan en is blijven doorwerken. Die jongere vrouwen zijn met hun kennis en ervaring op gelijk niveau gekomen met de veertigers die een korte pauze hebben genomen.