Deloitte & ConQuaestor bieden beste sollicitatie

03 september 2010 Consultancy.nl

Vijf organisaties zijn genomineerd voor de beste Digitale Sollicitatie-Ervaring. Dit jaarlijkse onderzoek naar wervingssites én het digitale deel van het sollicitatieproces heeft de volgende vijf bedrijven als beste oplevert: ASR, ConQuaestor Deloitte, Eiffel en Eneco. Opvallend is dat er drie adviesbureaus in de top 5 staan.

Recruitmentsite: Deloitte

Deloitte heeft onlangs een aparte website gelanceerd voor sollicitanten: WerkenbijDeloitte. De website was eerder in het jaar ook al door de Gouden Cursor genomineerd voor 'beste recruitmentsite van Nederland 2010′ (Essent won uiteindelijk de prijs, red.). De Deloitte website won wel de prijs voor 'meest innovatieve recruitmentsite'. "De website inspireert het recruitment vakgebied, brengt het vakgebied verder en springt in het oog door nieuwe technieken en innovativiteit" aldus de jury.

Recruitmentsite: ConQuaestor

ConQuaestor heeft net zoals Deloitte een aparte recruitmentsit: WerkenbijConQuaestor. ConQuaestor heeft ook een parallel platform gericht op zowel business development als recruitment: ConQuaestorTV.

Beeordeling van websites

Digitaal-Werven heeft afgelopen zomer weer 350 organisaties onderzocht op hun digitale sollicitatie-ervaring. De recruitmentwebsites zijn beoordeeld, bij elke organisatie is een mystery sollicitatie gedaan en tevens is dit jaar gekeken naar de social media aanwezigheid. Hierbij is onder andere gekeken naar de Hyve van de bedrijven en of men ook hier reageert op vragen.
 
De digitale sollicitatie-ervaring is volgens Digitaal-Werven een totaal pakket en proces. Een geweldige website is leuk, maar als er vervolgens een dramatisch sollicitatieproces volgt haken veel kandidaten, en vooral de toppers, alsnog af. Ook verwachten kandidaten steeds meer dat de organisatie aanwezig is waar zij al zijn, op sociale netwerken. Daarom is dit jaar voor het eerst ook die aanwezigheid meegenomen in het onderzoek van Digitaal-Werven.
 
De algemene conclusie van het onderzoek is dat er veel positieve ontwikkelingen zijn geweest het afgelopen jaar op het gebied van wervingssites. De toppers van vorig jaar scoren nog steeds goed, maar zijn ingehaald door organisaties die in het afgelopen jaar live zijn gegaan met nieuwe websites.
 
Opvallend is dat dit jaar geen enkele ICT organisatie nog bij de absolute top behoort, terwijl de afgelopen jaren dit de best vertegenwoordigde branche was bij de nominaties. Ook is er geen enkel internetbureau genomineerd.