BearingPoint: Foutieve Data kost retailsector miljoenen

31 augustus 2011 Consultancy.nl

Onderzoek van adviesbureau BearingPoint in samenwerking met Universiteit Antwerpen toont aan dat fouten in master data van retailers de Belgische retailsector €26 miljoen per jaar kosten. Niet alleen de retailers zijn de dupe, maar ook consumenten. Consumenten worden in veel gevallen onnodig geconfronteerd met producten die uit voorraad zijn.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van GS1 Belgium & Luxembourg. GS1 Belgium & Luxembourg ontwikkelt en implementeert de GS1 standaarden voor automatische identificatie (barcodes en RFID), elektronische gegevensuitwisseling en datakwaliteit. De organisatie helpt meer dan 5,000 Belgisch-Luxemburgse bedrijven bij de implementatie van deze standaarden. Elk bedrijf dat lid is wordt een internationaal uniek bedrijfsnummer toegekend. Zo kan het bedrijf unieke artikelnummers en dus barcodes genereren. Die code bevat essentiële gegevens over het artikel: hoeveel weegt de verpakking? Hoe hoog is ze? Is het product bestelbaar op consumenteneenheid, karton- of palletniveau? Wanneer is het product beschikbaar? Die data zijn belangrijk, want ze hebben gevolgen voor bijvoorbeeld het transport en de opslag van producten.

“De producent speelt die gegevens door aan de retailers”, zegt Kenneth Sörensen, econoom aan de Universiteit Antwerpen. “Uit buitenlands onderzoek bleek al dat de gegevens bij de retailer vaak niet overeenstemmen met de gegevens van de leverancier. De gegevens worden gefaxt, geprint, opnieuw ingegeven, wat automatisch tot fouten leidt. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar erg geïnformatiseerd verloopt die overdracht niet.”

Alarmerende cijfers
De onderzoekers controleerde de gegevens van telkens honderd producten bij vier leveranciers (Alpro, L’Oréal, Nestlé en Unilever). “We vergeleken die data met de gegevens van diezelfde producten bij vier retailers (Carrefour, Colruyt, CORA en Delhaize).” De resultaten zijn vrij alarmerend te noemen. In ongeveer 60% van de gevallen waren de infofiches bij de retailers niet ingevuld of bevatten ze foutieve gegevens. “Die fouten hebben gevolgen voor de hele logistieke keten”, stelt Sörensen. “Ze kosten de Belgische retailsector jaarlijks ongeveer 26 miljoen euro.”

Ook de consument ondervindt de gevolgen. Sörensen: “Een product dat uit voorraad is, kon vaak niet geleverd worden omdat de gegevens fout zijn. Zo kon de bestelling bijvoorbeeld niet in de vrachtwagen omdat die te klein was. Als de scanner aan de kassa een product niet kan lezen, ligt de oorzaak ook heel vaak bij foutieve gegevens in de databank van de retailer.”