Bain & Company: internationale luxemarkt uit recessie

03 januari 2011 Consultancy.nl

De recessie in de internationale luxemarkt is voorbij. Na een daling van 18% vorig jaar, zal de verkoop van luxegoederen dit jaar wereldwijd naar verwachting met 10% stijgen, volgens de ‘Luxury Goods Worldwide Market Study 2010’ van strategy consulting bureau Bain & Company (Bain).

Bain verbindt de marktopleving aan meerdere belangrijke verkoopaandrijvers: tweecijferige toenames, gemiddeld, in het tweede en derde kwartaal; een snelle terugkeer van klanten naar winkels in direct eigendom van merken zelf; doorgezette sterke groei in China; een opleving van de verkoop in de VS (grootste markt) en vooral sterke verkoopcijfers van leder, schoenen en accessoires.

Hoewel 40% van de omzetgroei wordt gestopt door de daling van de euro, vormt de voorspelde groei, zelfs bij constante wisselkoersen ten opzichte van vorig jaar, een 6% jaar-op-jaartoename. Bain’s analyse laat zien dat het herstel van de luxemarkt grotendeels afhankelijk is van de prestaties van 'direct channel' winkels van luxemerken. De verkoop via dit kanaal groeide met 20%, vergeleken met 6% groei in de zowel warenhuizen als groothandels. “De verschuiving van groothandels naar retail laat zien dat luxemerken veel controle over hun eigen lot hebben, maar ook veel meer verantwoordelijkheid”, zei Claudia D’Arpizio, een Bain & Company partner in Milaan en eerste auteur van de studie. “We gaan een decennium tegemoet waarin de balans verschuift naar de merken die het beste retailmanagement hebben, de beste winkelervaring en de grootste investeringscapaciteit.”

Luxeconsumptie per regio

Bain voorspelt dat de verkoop in China een 30% jaar-op-jaargroei zal bereiken, naar €9.2 miljard. China is klaar om ’s werelds derde nationale markt te worden in het midden van dit decennium. Over het algemeen zal de Azië-Pacific regio, met uitzondering van Japan, met 22% groeien in 2011. De Amerikaanse verkoop zal met 12% stijgen, naar €46 miljard, de grootste absolute omzetgroei van dit jaar. Bain schat dat de Europese markt met 6% zal groeien, naar €62 miljard. Alleen Japan ziet een voortgezette daling met een krimp van 1%. Volwassen consumenten in Japan verlagen hun uitgaven aan luxeproducten en jongere consumenten vermijden traditionele luxemerken.

Luxeconsumptie per productcategorie

Het onderzoek van het adviesbureau wijst uit dat het herstel van dit jaar alle kernproductcategorieën in de sector omhoog stuwt. De kledingverkoop zal naar verwachting met 8% groeien. ‘Hard luxury’ (waaronder horloges en juwelen) zal met 13% groeien. Accessoires, schoenen en lederproducten zullen groeien met 16%, waarmee deze sector dicht bij het overschrijden van de kledingomzet komt, traditioneel de grootste luxegoederensector. Parfum en cosmetica zullen volgens de prognose dit jaar met 4% groeien. “De opkomst van accessoires zal doorgaan omdat consumenten niet willen bezuinigen op tassen en schoenen, zelfs als zij luxe en niet-luxe producten in hun kledingkast willen mixen en matchen”, voegde D’Arpizio toe.