Arthur D Little: 563m nodig voor 90% treinen op tijd
Laatste nieuws
-
Atos en Siemens maken €100 miljoen extra vrij voor digitale innovatie
-
Transformationeel leiderschap nodig voor blijvend concurrerend vermogen
-
First Consulting: de stap naar een volwassen Business Intelligence capability
-
Een werkdag van Koen de Ridder, adviseur | onderzoeker bij B&A
-
Centric langer hoofdsponsor van Nederlandse wielerbond KNWU
-
Redmore Group volgens DPO Matthijs Onder de Linden klaar voor AVG
-
Nederland heeft zesde grootste pensioenkapitaal ter wereld
-
Vernieuwing van kritische infrastructuur nodig voor waarmaken energietransitie
-
Novius-raamwerk voor businessanalyse bundelt methoden en technieken
-
Bright & Company trekt Arnoud Landlust en Marthe van der Molen aan
Belgische spoorwegmaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel hebben vorig jaar strategy consulting bureau Arthur D.Little ingehuurd om het functioneren van het Belgische spoor te analyseren. Het adviesbureau werd ingeschakeld omdat de stiptheid van het Belgische spoor onder de doelstelling is uit het beheerscontract met de overheid en omdat er relatief veel kritiek is van het Belgische volk op het functioneren van het Belgische spoor.
Uit de analyse bleek dat er zeven zwarte punten zijn op het spoornet van België - de zogenaamde 'zwarte punten' vertegenwoordigen 41 procent van de vertragingen in Brussel en 22,8 procent van de geaccumuleerde vertragingen op het hele net. In vervolg op de knelpunten-analyse is Arthur D.Little eind 2010 ook gevraagd om maatregelen voor te stellen om de stiptheid van de treinen omhoog te brengen naar 90 procent in 2015. In het onlangs uitgebrachte rapport stelt het adviesbureau 128 middellange en lange termijn maatregelen voor. De totale kostprijs van het plan zou voor Infrabel en de NMBS oplopen tot €563 miljoen, zo schrijft Belgische krant DeMorgen.
Tot de maatregelen behoort onder andere de renovatie of aankoop van materiaal voor een bedrag van €297 miljoen over een periode van vijf jaar. Andere maatregelen die worden voorgesteld:
- verbetering van operationele processen
- betere samenwerking tussen spoorwegmaatschappij en infrastructuurbeheerder
- real-time informatie over trein locatie en verwacht aankomsttijden
- aanstelling van 'punctuality managers' – medewerkers die z.s.m. vertragingen moeten oplossen