McKinsey: Bank CIO moet focussen op back office IT

19 januari 2015 Consultancy.nl

Banken die willen inspelen op de digitaliseringstrend in de financiële sector moeten goed afwegen waarin ze precies investeren, stelt consultancybureau McKinsey & Company. Uit hun onderzoek blijkt namelijk dat niet alle digitale investeringen zich uitbetalen. Om het hoogste rendement te halen kunnen banken zich beter richten op de automatisering van back-office dan op front-office activiteiten.

Digitale technologie neemt de laatste jaren een vlucht binnen de financiële sector en ook steeds meer banken volgen deze trend en investeren in digitale transformaties. McKinsey & Company bracht onlangs een nieuw onderzoek uit over de automatisering van bankprocessen en stelt daarin dat de return on investment (ROI) van investeringen in ‘digital’ flink verschillen*. Het advies: een selectieve aanpak hanteren en goed overwegen waarin zij precies investeren.

Gebieden gecorreleerd aan winstmarges

McKinsey keek allereerst naar de verhouding van kosten en baten ten aanzien van digitale investeringen. De onderzoekers concluderen dat winstgevende initiatieven alleen gerelateerd zijn aan specifieke gebieden binnen het ICT-domein. Gebieden waarbinnen de meeste winst te behalen valt zijn onder meer de back-office systemen, de digitalisering van documentbeheer, de automatisering van kredietbeslissingen, en op sales toegepaste Big Data analytics.

Volgens de onderzoekers realiseren banken die verhoudingsgewijs meer investeren in deze gebieden een hogere winstgevendheid. De onderzoekers stellen dat banken daarom beter kunnen investeren in automatisering van back-office systemen en sales analytics, dan in multi-channel integratie en front-end systemen.

Hoewel investeringen in multi-channel integratie volgens McKinsey niet tot beduidend hogere winstmarges leiden, stelt het adviesbureau dat het voor banken met slecht geïntegreerde kanalen toch zinvol kan zijn. Wel waarschuwen de consultants voor de hoge mate van complexiteit van systemen – dergelijke investeringen kunnen mogelijk leiden tot enorme hoge kosten en vertragingen, met een fors lager algeheel rendement als gevolg.

Dagelijkse uitgaven IT operaties

Financiering van digitale investeringen
IT-projecten kunnen niet onbeperkt gefinancierd worden. Vandaar dat banken continu scherp moeten zijn op de total cost of ownership van ICT. Volgens McKinsey zijn er vier manieren waarmee banken de kosten van hun dagelijkse IT operaties effectief kunnen besparen: het prioriteren van projecten, IT-uitbesteding, standaardisatie van de IT-infrastructuur en applicatie-architectuur, en rigide kostenbeheersing. Banken die deze aspecten goed beheersen zullen volgens McKinsey zo’n 41% minder uitgeven aan hun IT-operaties, dan banken die hierin tekortschieten. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat applicatiebeheer, een gebied dat doorgaans wordt gezien als een belangrijker pijler voor kostenbesparing, niet direct leidt tot lagere IT-uitgaven. Wel heeft het onderwerp volgens de onderzoekers een positief impact op de bedrijfsvoering doordat het operaties stroomlijnt.

Applicatie ontwikkeling uitgaven

McKinsey concludeert: “Banken moeten hun bedrijfsvoering dringend digitaliseren, maar moeten selectief investeren in de meest lucratieve gebieden.”

* In het onderzoek keek McKinsey naar vier dimensies: de ‘business enablement’ van IT, de hoogte van IT-uitgaven, de volwassenheid van ICT, en het kostenniveau en de winstgevendheid van de bank.


×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius - a company of RoyalHaskoningDHV AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview Critical Minds De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Student Consultant Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup