Gastvrijheid pijler van Nationaal Militair Museum

24 december 2014 Consultancy.nl

Het Nationaal Militair Museum heeft een deal gesloten met Stichting Defensiemusea, Heijmans en Hospitality Bloom om zijn bezoekers te voorzien van een zo groot mogelijke gastvrijheid. Hospitality Bloom, onderdeel van Hospitality Group, zal de medewerkers van het museum hierin trainen.

Nationaal Militair Museum
Op de voormalige vliegbasis in Soesterberg werd op 11 december het Nationaal Militair Museum (NMM) geopend door Zijne Majesteit de Koning Willem-Alexander. In het museum zijn tanks, vliegtuigen, pantservoertuigen en helikopters te zien, en worden persoonlijke verhalen van militairen en veteraren verteld, waarmee het museum de betekenis van de krijgsmacht voor de maatschappij in zowel het verleden, het nu als de toekomst toont. De collecties bestaan uit een samenvoeging van het voormalige Militaire Luchtvaart Museum (Soesterberg) en het Legermuseum (Delft).

Nationaal Militair Museum

Onderscheidend vermogen
Nederland telt anno 2014 iets meer dan 420 geregistreerde musea*. Zo zijn er de bekende grote musea als het Van Gogh Museum, het Stedelijk Museum en Boijmans Van Beuningen, maar ook kleine musea als het Noord Brabant Museum of het Chabot Museum. Om op te boksen tegen bijvoorbeeld het Anne Frank Huis of Het Rijksmuseum – die respectievelijk nog plek #2 en #6 behaalden in de top 10 dagattracties van Nederland – dient het Nationaal Militair Museum een manier te vinden om zich te onderscheiden van de ‘concurrentie’. Een van de gebieden waarin het museum zich wil differentiëren is op gastvrijheid, een aspect dat door bezoekers als steeds belangrijker wordt gezien. Niet alleen wil het NMN bezoekers trekken op basis van zijn collectie, maar juist ook door het creëren van meerwaarde op het gebied van hospitality, met als ultieme doelstelling uit te groeien tot “het meest gastvrije museum van Nederland.”

Heijmans - Stichting Defensiemusea - Hospitality Group - Hospitality Group

Hospitality Bloom
Om dit ambitieuze doel in de praktijk te realiseren, sloot het museum onlangs een partnership af met Stichting Defensiemusea, Heijmans en Hospitality Bloom (onderdeel van Hospitality Group). Zij hebben de afgelopen periode samen meer dan 300 medewerkers en vrijwilligers getraind in hospitality, in bijvoorbeeld het geven van rondleidingen en het verzorgen van workshops. Ook zijn medewerkers getraind om verwachtingen en wensen van bezoekers te herkennen en daar zo goed mogelijk op in te spelen.

* Deze musea voldoen aan een kwalitatief hoogwaardige invulling van de museale functies, zoals samengevat in de Museumnorm. Daarnaast telt Nederland nog vele ongeregistreerde musea.