Deloitte steunt intrapreneurship met speciaal fonds
De knapste koppen van vandaag de dag jagen hun dromen na om een succesvolle start-up op te bouwen. Om te profiteren van het enorme potentieel aan ondernemingsdrang binnen Deloitte’s eigen innovatiekapitaal, biedt het big 4 kantoor zijn personeel de mogelijkheid om hun innovatieve droomideeën vorm te geven, door middel van het onlangs gelanceerde ’intrapreneurship’ programma.
Deloitte biedt zijn personeel het beste uit twee werelden. Het creëerde een fonds van £25 miljoen dat toegankelijk is voor de eigen werknemers, wanneer zij een innovatief business idee hebben. “We beschikken binnen onze eigen organisatie over een aantal van de meest ondernemende personen van ons land, en we willen hen de mogelijkheid bieden zich op unieke wijze te ontwikkelen”, zegt Simon Owen, Managing Partner for Innovation bij Deloitte. Tot dusver zijn zo’n 50 bedrijfsideeën naar voren gebracht door Deloitte werknemers.
Gedurende hun ‘project’ blijft de werknemer werkzaam voor Deloitte en wordt doorbetaald. Ze krijgen toegang tot het kapitaal uit het fonds, en toegang tot diverse experts binnen Deloitte, zoals legal, risk, technology, brand, marketing en andere ondersteuning van binnenuit. Het plan is om een aantal ideeën te stimuleren binnen een sterke en gestructureerde omgeving.
Net als bij veel start-ups, “moeten we realistisch zijn, niet allemaal zullen deze de volgende generatie (van bedrijven) halen. Wanneer het niet werkt, zullen we het op een passende wijze afsluiten. De werknemers blijven deel uitmaken van Deloitte en ze keren terug naar het moederschip…Ze lopen geen financieel risico”, zegt Owen.
De meeste van de succesvol gecreëerde concepten zullen juridisch gezien vallen onder Deloitte’s ‘Innovation Investments’. De door werknemers aangedragen ideeën zijn dus niet in hun bezit. Toch kent Deloitte een beloning toe aan auteurs van ideeën die winstgevend blijken, of laat hen delen in de opbrengsten die uit verkochte business ontstaan. Kortom, Deloitte zorgt ervoor dat er een “gemeenschappelijk voordeel is voor zowel de ondernemer als de organisatie.”
Deloitte is niet het enige consultancybureau dat experimenteert met nieuwe manieren om kansen te creëren. Vorig jaar lanceerde KPMG een £61.9 miljoen Big Data investeringstak met als doel innovatie in big data analytics te versnellen. Dat fonds richt zich echter op externe investeringen.