Grote verschillen in facilitaire regieorganisaties

16 december 2014 Consultancy.nl

De facilitaire regieorganisatie van Nederlandse bedrijven bestaat gemiddeld uit 50 FTE. De onderlinge verschillen in omvang zijn echter groot, met name als gevolg van uiteenlopende uitbestedingsmodellen en servicevolumes, blijkt uit onderzoek van Hospitality Consultants.

Om inzicht te krijgen in de omvang en inrichting van de facilitaire regieorganisatie lanceerde Hospitality Consultants, onderdeel van Hospitality Group, eerder dit jaar een meerjarig onderzoeksprogramma, met de titel ‘Regie in Beeld’. Het recent vrijgegeven eerste deel keek vooral naar de belangrijkste kenmerken van bestaande facilitaire regieorganisaties, terwijl het vervolg (2015) zich zal richten op de ontwikkeling van een theoretisch onderbouwd kader voor het ontwerp en de inrichting van facilitaire regieorganisatie.

Belangrijkste conclusie uit deel 1: het aantal FTE in facilitaire regieorganisaties varieert sterk, van 2 tot 70 FTE. De omvang van de portefeuille speelt hierin een grote rol – zo verschilt de variatie in het aantal te managen contracten bijvoorbeeld van 4 tot ruim 300. De gemiddelde organisatie heeft zo’n 50 FTE, die samen circa 80 contracten beheren. De grootte is volgens Tim van Asch, Managing Partner bij Hospitality Consultants, voor een belangrijk gedeelte te verklaren door het servicevolume (FTE en m2). “De ervaring is echter dat de omvang ook in grote mate tot stand komt door organische/situationele ontwikkelingen.”

Hospitality: Grote verschillen in facilitaire regieorganisaties

De onderzoekers vergeleken de 27 onderzochte facilitaire regieorganisaties tevens op hun strategische keuzes. Hierbij is gebruik gemaakt van de zogeheten ‘regie-matrix’, opgebouwd langs de assen van het uitbestedingsniveau en de waardepropositie. “Ieder van de vier kwadranten vertegenwoordigt een achetypische organisatievorm,” aldus Van Asch. De uitkomsten tonen opvallende verschillen tussen de sectoren. Van Asch licht toe: “Organisaties in de profit- en energiesector kiezen voor een hoge uitbestedingsgraad. De energiebedrijven lijken hierbij te kiezen voor een kostengedreven strategie. Bovendien valt op dat met name onderwijsinstellingen een kwaliteitsgedreven strategie volgen.”

Regie-matrix

Verbeterpunten
Volgens Van Asch toont de benchmark aan dat er nog volop kansen liggen voor bedrijven om hun regieorganisatie verder te professionaliseren. Zo maakt minder dan de helft van de organisaties gebruik van SLA’s om de afspraken met klanten in vast te leggen. En op het gebied van performance management is het inzichtelijk maken van de toegevoegde waarde nog maar beperkt een thema, terwijl dit wel de essentie van support services als FM is. Tot slot laten regieorganisaties over de hele linie diverse efficiencykansen onbenut, zoals het slim bundelen van contracten en het optimaliseren van het kosten- versus serviceniveau vraagstuk.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup