Deloitte: Smartphones steeds vaker beoordeeld op prijs

24 november 2014 Consultancy.nl

Consumenten kijken steeds vaker naar de prijs van een smartphone voordat zij beslissen deze aan te schaffen. Het is dit jaar dan ook de beslissende factor bij de aanschaf van een nieuwe telefoon. Daarnaast blijkt dat kopers van een nieuwe smartphone deze aanschaf het liefste bij hun eigen operators doen. Dat blijkt uit onderzoek van accountants- en adviesbureau Deloitte.

Deloitte voerde dit jaar voor de vierde keer op rij de ‘Global Mobile Consumer Survey’ uit, een onderzoek naar de belangrijkste trends en ontwikkelingen onder mobiele consumenten. Het onderzoek werd gehouden onder meer dan 2.000 Nederlandse respondenten, en verrijkt met analyses en internationale vergelijkingen op basis van vergelijkbaar Deloitte onderzoek onder 37.000 respondenten uit 22 landen.

Deloitte - Global Mobile Consumer Survey

Prijs op #1
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten bij de aanschaf van een nieuwe smartphone voornamelijk letten op de prijs van het toestel: 37% van de Nederlandse respondenten gaf aan dat dit het belangrijkste aspect was bij de aanschaf van een nieuwe telefoon, terwijl de contractkosten (32%) daar ondergeschikt aan zijn. Daarna volgen de de batterijduur (26%) en internetverbinding (19%). Het merk van het apparaat is sinds vorig jaar een stuk minder belangrijk geworden voor de aanschaf van een smartphone; waar het merk vorig jaar het een na belangrijkste oordeel (34%) vormde voor de aanschaf van een nieuwe smartphone, staat dit aspect dit jaar op de een na laatste plek (16%). De betrouwbaarheid van het apparaat stond vorig jaar op de eerste plek (37%), maar is dit jaar niet langer in de belangrijkste redenen voor de aanschaf van een smartphone te vinden.

Prijsbewust

Aanschaf smartphone
Ook keken de consultants naar de plek waar smartphones worden aangeschaft. Hieruit komt naar voren dat consumenten hun operator nog steeds als de beste plek om een smartphone te kopen, zowel on- als offline. Hierbij gaf 40% van de respondenten die online hun smartphone koopt aan deze van de website van de operator te kopen, en koopt 42% van de respondenten offline hun smartphone tevens bij de operator. Van de online kopers schaft 20% van de respondenten hun nieuwe mobiel via een e-commerce website aan die alleen gebruikt maakt van e-commerce, en 18% via een website die mobiele telefoons verkoopt. Offline wordt 25% van de smartphones bij een elektronicazaak voor consumenten gekocht, en koopt 23% zijn smartphone in een winkel waar ze alleen mobiele telefoons verkopen.

Waar Smartphone aanschaffen

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over