Bain: Top 11 luxe markten en steden van de wereld
De VS, Japan en Italië zijn de grootste luxegoederen markten van de wereld, volgens een onderzoek van Bain & Company. Kijkend naar de topsteden leidt New York de roede, gevolgd door Parijs en London. Internationaal toerisme speelt een steeds belangrijke rol in de luxegoederen markt, met als gevolg dat producenten van luxe artikelen er verstandig aan zouden doen om de focus te verschuiven van de afzetmarkt naar de nationaliteit van consumenten.
Bain & Company bracht onlangs zijn 2014 marktanalyse uit van de wereldwijde luxegoederen markt, ‘Luxury Goods Worldwide Market Monitor 2014’ genaamd, die het in samenwerking met Fondazione Altagamma uitvoerde. Het rapport toont aan de luxegoederen markt meer dan verdriedubbeld is de afgelopen 20 jaar; van €73 miljard in 1994 naar €218 miljard afgelopen jaar, en wordt verwacht €223 miljard te halen tegen het einde van 2014.
Top luxe markten
Het rapport identificeert de toplanden in de persoonlijke luxegoederen markt. De VS staat bovenaan de lijst, met een geschatte marktgrootte van €64,9 miljard, 3% meer in vergelijking met vorig jaar. De VS wordt gevolgd door Japan, die gewaardeerd is op €18 miljard, een stijging van 10% ten opzichte van 2013. De UK staat op de zesde plek, maar realiseerde met een groeipercentage van 9% de grootste groei in marktgrootte van de top 11 landen. Nederland komt niet voor in de top 11, ondanks het feit dat ons land over meer miljonairs beschikt dan bijvoorbeeld Rusland of Zuid-Korea.
Het rapport toont tevens de top 11 steden, een lijst die er iets anders uitziet, al staat de VS wederom bovenaan de lijst. New York staat op #1 met een totale uitgave van €22,3 miljard. Parijs is de tweede grootste luxegoederen markt, met €11,3 miljard, en Londen staat op de derde plek, met €10,1 miljard – beide representeren de overgrote meerderheid van het volume van hun binnenlandse luxegoederen markt.
Toeristenmix
Interessant is dat de consultants erachter kwamen dat de omvang van de markt nauw verband houdt met de lokale versus toeristische mix van de populatie en het spenderingspatroon van locals. Volgens het rapport worden alle luxegoederen markten behalve Japan, China en Zuid-Amerika momenteel voornamelijk gedreven door toeristische consumptie. Voor luxe retailers impliceert dit dat de focus gericht dient te zijn op wie er koopt in plaats van waar er gekocht wordt. “Met zo’n kruisbestuiving van luxe-uitgaven is het niet langer logisch om te denken in termen van geografieën. De focus verschuift naar consumenten, met lokale trends en smaken die slechts één deel van het plaatje schetsen”, zegt Claudia D’Arpizio, Bain Partner in Milaan.
Chinese consumenten, die de snelst groeiende nationaliteit voor luxe representeren, spenderen meer dan drie keer zoveel in het buitenland als thuis, en vormen daarmee een uitstekend voorbeeld van deze conclusie. De Japanners aan de andere kant kopen de meeste van hun aankopen in hun thuisland, vooral doordat de yen devalueerde met 30% sinds 2012. Voor Europa en de VS zijn toeristische spenderingen steeds belangrijker, met het hoogst percentage luxegoederen aangeschaft door toeristen in Europa. Opvallend is dat, terwijl de toeristische bestedingen steeds belangrijker worden in de VS en Europa, de 'gunst' niet teruggegeven wordt aangezien het grootste percentage luxegoederen door Amerikanen en Europeanen nog steeds in eigen land gekocht wordt.