Uitstel digitale transformatie verontrust CFOs en CIOs
Een nieuw onderzoek van Atos toont aan dat hoewel bedrijven digitale transformaties nodig hebben om succesvol te zijn, bijna twee derde van de ondervraagde respondenten stelt dat digitale initiatieven tegengehouden worden binnen hun organisatie, door bezorgdheid over bijvoorbeeld veiligheid en dataprotectie. Als gevolg daarvan vrezen CFO’s en CIO’s dat hun business hierdoor achterop raakt.
Onderzoek Atos
Canopy, de Cloud Service Line van IT-dienstverlener Atos, heeft onlangs een nieuw onderzoek uitgebracht naar cloudapplicaties bij bedrijven. Het onderzoek, dat uitgevoerd werd door Vanson Bourne, ondervroeg in totaal 950 Chief Information Officers (CIO’s), Chief Financial Officers (CFO’s), en Business Decision Makers (BDM’s), in de UK, Duitsland, Frankrijk, de VS, en Nederland. De enquête besloeg in totaal elf sectoren, waaronder financial services, IT en telecombedrijven, zakelijke dienstverleners, media, en consumentendiensten.
Het onderzoek toont aan dat een digitale transformatie alle aspecten van organisaties beïnvloedt – waaronder klantenservice, sales, business development, innovatie, productontwikkeling en het aantrekken van talent. De respondenten zien digitale transformaties als een essentieel element om succesvol te zijn en prestaties van bedrijven te verbeteren, om zo een nieuw type klant – de zogenaamde ‘ultra-connected customer’ – te bedienen. “Ons onderzoek toont aan dat digital geïntegreerd moet zijn in het DNA van elke afdeling om de organisatie te helpen zijn marktaandeel te vergroten of de omzet te maximaliseren. Van horeca en retail tot aan productie zien we dat diegenen die als winnaars uit de bus komen, gebruik maken van digitale capaciteiten en innovatie om volledig nieuwe inkomstenbronnen te genereren”, zegt Jacques Pommeraud, CEO van Canopy.
Digitaal in de cloud?
Hoewel 90% van de respondenten erkende dat de behoefte voor het omarmen van op cloud gebaseerde applicaties en infrastructuur nodig is om digitaal te kunnen transformeren, zei 64% dat digitale initiatieven tegengehouden werden vanwege een gebrek aan cloudinvesteringen als gevolg van veel traditionele barrières. Veiligheid werd door 50% als factor voor het hinderen van cloudinvesteringen genoemd, zorgen over dataprotectie werd door 44% genoemd, gevolgd door de bescherming van intellectuele eigendommen (24%), en angst voor vendor lock-in (23%). “Vertrouwen is één van de meest kritieke factoren die klanten van service providers verlangen – zij hebben de zekerheid nodig dat hun klant- en personeelsdata in een veilige, beveiligde omgeving worden bewaard. Onze sector moet ondernemingen helpen de barrières die zij tegenkomen te overwinnen, voornamelijk vanwege de kritieke rol die cloudtechnologieën spelen in het stimuleren van een sterke omzetgroei, innovatie en het aantrekken van talent”, aldus Pommeraud.
De onderzoekers waarschuwen dat niet investeren in cloudapplicaties, en daarmee in digitale business transformaties, diverse consequenties kan hebben voor de business, bijvoorbeeld voor de omzet van een bedrijf. Drie van de vier deelnemende CEO’s zei dat hun business omzet mist als gevolg van het niet hebben van de juiste cloudapplicaties en infrastructuur. Afgelopen jaar liepen hun bedrijven op deze manier een gemiddelde omzet van €67 miljoen mis.
Andere mogelijke consequenties van het gebrek aan digitalisering zijn onder meer een verminderde productiviteit van werknemers, een hogere time-to-market, minder mogelijkheden om vernieuwende klantenservice te bieden, het risico van datadiefstal, en minder mogelijkheden om nieuwe producten en diensten te lanceren. 70% van de CIO’s en CFO’s is bang dat hun business minder concurrerend zal zijn als gevolg van een gebrek aan digitale initiatieven, waarbij 76% schat dat dit het geval zal zijn tegen het einde van 2015. Als de cloudcapaciteiten daarentegen wel op orde zijn, verwachten diezelfde CFO’s tegen 2015 dubbele groeicijfers met een gemiddelde van €123 miljoen.