Accenture recruitment streeft vaker naar learning agility
Accenture’s recruitmentteam selecteert zijn kandidaten - behalve op traditionele vaardigheden en capaciteiten - steeds vaker op hun ‘learning agility’, een capaciteit die iemands leersnelheid beschrijft, en steeds vaker gezien wordt als een belangrijke eigenschap voor (toekomstige) leiders. Volgens Ellyn Shook, CHRO bij Accenture UK, zijn aanpassingen in de recruitmentaanpak nodig om er zeker van te zijn dat werknemers hun skillset succesvol kunnen aanpassen aan het snel veranderende externe landschap.
‘Learning agility’ (leerbehendigheid) is een competentie die iemands leersnelheid beschrijft. Iemand met een sterke leersnelheid heeft een passie voor snel leren ontwikkeld en is in staat om nieuwe zakelijke vraagstukken snel te studeren, analyseren, en te begrijpen. De afgelopen jaren hebben steeds meer onderzoeken en HR-experts leerbehendigheid gekenmerkt als een belangrijke eigenschap voor zowel leiders als professionals.
Met een groeiende vraag naar werknemers die zich snel kunnen aanpassen aan nieuwe technologieën en zakelijke uitdagingen, heeft consultancybureau Accenture besloten om de traditionele skillset, waarnaar het op zoek is, uit te breiden. Het gaat hierbij om een mix van harde capaciteiten en ‘soft skills’, in combinatie met leerbehendigheid. Ellyn Shook, Chief HR Officer bij Accenture in de UK, legt uit: “We zien een patroon waarbij onze klanten de afgelopen twee jaar echt vragen om diepe, gespecialiseerde vaardigheden binnen diverse sectoren en technologieën. Voornamelijk in nieuwe markten is talent de brandstof die zorgt voor sterke resultaten. Onze werknemers zullen zich moeten aanpassen aan nieuwe technologieën en zelfs aan veranderende werkomgevingen”, zegt Shook tegen HR Magazine. “Onze mensen moeten over een sterke leerbehendigheid beschikken zodat zij bijblijven en ook de mogelijkheid hebben zichzelf opnieuw uit te vinden.”
De nieuwe aanpak betekent voor het recruitmentteam van Accenture dat zij leerbehendigheid zullen moeten omarmen als belangrijke factor in het zoek- en selectieproces. Volgens Shook zullen de recruiters in staat moeten zijn om de ‘intellectuele nieuwsgierigheid’ van kandidaten te herkennen, waarna de aanpak vervolgens systematisch in Accenture’s algemene recruitmentstrategie en werkprocedures verankerd moet worden.