Accenture: Big Data levert concurrentievoordeel op
Volgens nieuw onderzoek van de Analytics tak van consultancybureau Accenture, boeken bedrijven die Big Data gebruiken betere bedrijfsresultaten. 93% van alle executives die voor de enquête geïnterviewd werden, ziet het gebruik van Big Data als ‘zeer belangrijk of ‘belangrijk’, en 83% gelooft dat het gebruik van Big Data een concurrentievoordeel zou kunnen opleveren.
Accenture Analytics*, onderdeel van het consultancybureau Accenture, publiceerde onlangs de resultaten van het onderzoek ‘Big Success With Big Data’. Door middel van een enquête nam het bureau het gebruik van Big Data, en de successen en uitdagingen die daarbij komen kijken, onder de loep. Voor de enquête interviewde het bureau meer dan 1.000 executives van bedrijven**, werkzaam binnen zeven sectoren – waaronder de banken-, energie-, verzekerings-, en retail sector. Het betrof hierbij organisaties gevestigd in 19 landen wereldwijd, waaronder de VS, China, Duitsland, Nederland en de UK. Accenture’s algemene conclusie: Big Data is belangrijk voor bedrijven en leidt tot succesvolle bedrijfsresultaten.
De overgrote meerderheid van de respondenten zei Big Data als zeer belangrijk te zien en als een centraal onderdeel van hun digitale strategie. Van de geïnterviewde executives uitte 92% hun tevredenheid over de resultaten van Big Data, toegepast op hun bedrijf. Big Data werd door 59% van de respondenten beoordeeld als ‘zeer belangrijk’ voor hun bedrijf, en 34% van de executives kenmerkte Big Data als ‘belangrijk’, waardoor in totaal zo’n 93% het belang van Big Data erkende.
Van de geïnterviewden zei 89% Big Data te zien als een katalysator voor het transformeren van hun bedrijf in een digitale onderneming, en dat Big Data hun bedrijfsprocessen zal revolutionaliseren op dezelfde manier als het Internet had gedaan. Bijna 80% gelooft dat bedrijven die Big Data niet als onderdeel van hun strategie gebruiken hun concurrentiepositie zullen verliezen, 83% heeft daadwerkelijk Big Data-projecten nagestreefd om een concurrentievoordeel te verkrijgen.
Waarom Big Data
Het onderzoek toont aan dat Big Data wordt gebruikt voor het leveren van zakelijke resultaten binnen een breed spectrum van strategische bedrijfsdoelstellingen. Antwoord gevend op de vraag waarom hun bedrijf Big Data gebruikt, stelde 94% dit te doen om nieuwe bronnen van inkomsten te identificeren, zei 90% op die manier klanten te willen behouden en acquisitie te kunnen doen, en gaf 89% de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten als reden op.
Het onderzoek vergeleek bovendien de redenen voor het gebruik van Big Data met de resultaten die iedere reden opleverde. Zo toont het onderzoek allereerst aan dat 56% van de executives tastbare resultaten van Big Data zag bij het vinden van nieuwe bronnen van inkomsten. Verder zag 47% deze resultaten bij het winnen en behouden van klanten en stelde tenslotte 50% van de respondenten positieve resultaten te zien bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten.
Gevraagd om de toekomst te voorspellen, gaf 63% van de executives aan dat zij dat de grootste impact van Big Data op klantrelaties verwachtten, stelde 58% dat Big Data de grootste impact heeft op product-ontwikkeling en vond 56% dat dit de meeste gevolgen heeft voor de bedrijfsoperaties.
“Bedrijven staan op een keerpunt – in plaats van alleen te praten over de potentiële resultaten die vanuit Big Data behaald kunnen worden, kunnen zij concrete voordelen realiseren, waaronder het verhogen van de omzet, een groeiende basis van trouwe klanten, en efficiëntere operaties”, zegt Narendra Mulani, Senior Managing Director van Accenture Analytics. “Zij erkennen dat Big Data een van de hoekstenen is van de digitale transformatie.”
* Accenture Analytics is onderdeel van de Digitale tak van Accenture, en ontwikkelt consultancy- en outsourcing diensten op het gebied van analytics, intelligence en big data.
** Respondenten van bedrijven die tenminste één Big Data implementatie afgerond hebben, werden voor de enquête geïnterviewd.