Deloitte: Consumenten verslaafder aan smartphone

22 september 2014 Consultancy.nl

Consumenten worden steeds verslaafder aan hun smartphone, blijkt uit onderzoek van Deloitte. Ongeveer één op de zes volwassen smartphonegebruikers kijkt meer dan 50 keer per dag naar hun smartphone, en ongeveer 30% van de gebruikers heeft er een gewoonte van gemaakt om binnen 5 minuten nadat ze wakker worden naar hun apparaat te kijken.

Consultancybureau Deloitte heeft onlangs zijn ‘Mobile Consumer Survey 2014’ gelanceerd, waarin het bureau keek naar de vijf belangrijkste trends in de smartphonemarkt en gewoontes van klanten*. Meer dan 4.000 Britse consumenten tussen de 18 en 75 jaar deden mee aan het onderzoek. De belangrijkste conclusie is helder: afhankelijkheid van mobiele diensten blijft flink groeien, en het lijkt inmiddels een bijna onoverkomelijke stap om de smartphone thuis te laten.

Momenteel zijn bijna 35 miljoen mensen in de UK in het bezit van een smartphone. Dit is meer dan twee op de drie volwassen Britten, en een toename van 8% sinds 2013 onder alle leeftijden. De grootste toename in de smartphonepenetraties kan gevonden worden onder 55+, met een groeipercentage van 10% sinds vorig jaar.

Smartphone Penetration by Age Group

Wakker-wordt-routine
Een van de trends die onderzocht werd door Deloitte is het gebruik van smartphones door consumenten wanneer zij wakker worden. De adviseurs concludeerden dat zo’n 30% van de volwassen smartphonegebruikers op hun apparaat kijkt binnen vijf minuten na wakker worden, en zo’n 50% binnen 15 minuten. Het hoogste percentage werd gevonden onder 18-24 jarigen, van wie 67% hun smartphones gebruikt binnen de eerste 15 minuten na opstaan. De meeste smartphonegebruikers checken hun telefoon om te kijken wie er ’s nachts contact met hen opgenomen heeft. Hiervoor wordt de applicatie SMS (33%) het vaakst gebruikt, gevolgd door e-mail (25%) en sociale netwerken (14%).

Deloitte - Smartphones

Verslaving
Het onderzoek toont tevens dat smartphones steeds vaker een gewoonte worden, of zelfs een verslaving. Van de 35 miljoen smartphonegebruikers kijkt één op de zes vaker dan 50 keer per dag naar hun smartphone, met het hoogste gemiddelde (53) onder 18-24 jarigen. 65-75 jarigen hebben de laagste gewoonte om hun smartphone te checken – zij kijken gemiddeld 13 keer per dag op hun smartphone.

Smartphone - Number of times

“Mobiele telefoons zijn duidelijk een beetje een verslaving geworden voor velen, en hebben ertoe geleid dat sommige mensen hun apparaten uit willen schakelen en een digitale detox willen ondergaan. In de UK zijn er nu digitale detox kampen waar je je telefoon overgeeft om ‘life off the grid’ te ervaren, een trend die al geruime tijd zichtbaar is in bijvoorbeeld Silicon Valley”, zegt Ed Marsden, Lead Telecom Partner bij Deloitte.

* De trends die door de onderzoekers geanalyseerd werden waren Routing bij het wakker worden, 4G, de opkomst van ‘App-athie’, internet als enige communicatie, en mobiel geld.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over